Overzicht verbonden partijen
- Overzicht
bedragen x 1.000
Vreemd vermogen
Eigen vermogen
Resultaat
Financiële bijdrage Nijmegen 2023
Naam verbonden partij + plaats
Vorm
1-1-2021
31-12-2021
1-1-2021021
31-12-2021
2021
Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen
GR
0
1.364
0
331
331
1.371
GO/Economic Board
GR
134
146
143
120
-23
0
Euregio Rijn Waal, Kleve
GR
3395
3.337
1763
1.750
-12
28
Gezondheidszorg regio Nijmegen, Nijmegen
GR
4.115
3.799
1.410
1.654
178
15.145
Veiligheidsregio Gelderland-Zuid, Nijmegen
GR
68.824
62.792
7007
7.071
1.789
15.382
Marn, Nijmegen
GR
1732
2.543
9860
8.896
114
0
Bijsterhuizen, Wijchen
GR
2009
1.580
9752
8.282
4.469
0
ODRN, Nijmegen
GR
6929
4.071
494
1057
599
8.527
MGR, Nijmegen
GR
25.104
32.394
0
0
0
54.353
Park Lingezegen, Elst
GR
236
268
4409
5.418
1009
267
Doelgroepvervoer regio Arnhem-Nijmegen te Arnhem
GR
0
0
0
0
0
3.232
DAR , Nijmegen
NV
11.458
12.435
13951
14.622
1299
0
RvN@
STI
269
294
-25
-24
2
250
Indigo, Arnhem
BV
12.326
14.070
2.975
2.716
-259
0
Leisurelands, Arnhem
BV
12.651
15.651
75.742
79.651
3.909
0
Land over de Waal BV, Nijmegen
BV
0
0
6
6
0
0
Waalfront, Nijmegen
BV
20.711
10.211
-14.973
-6.989
7.984
0
Waalfront BV, Nijmegen
BV
15.221
7.244
-15.183
-7.199
0
0
Bank Nederlandse Gemeenten, Den Haag
NV
155.262.000
143.995.000
5.097.000
5.062.000
236.000
0
Naam +Vestigingsplaats
Overzicht
Programma
- Naam van programma uit de stadsbegroting waar deze partij onder valt.
Openbaar belang
- Het openbaar belang dat met deze verbonden wordt behartigd.
Gemeentelijk belang
-Het belang dat de gemeente in het begrotingsjaar in de
verbonden partij heeft, en indien van toepassing de veranderingen die zich naar verwachting in het begrotingsjaar zullen voordoen in dat belang.
Financiële kerngegevens
-De verwachte omvang van het eigen vermogen en het vreemd vermogen van de verbonden partij aan het begin en aan het einde van het begrotingsjaar.
-De verwachte omvang van het financiële resultaat van de verbonden partij in het begrotingsjaar.
De gemeentelijk financiële bijdrage
- Hoe groot is de gemeentelijke bijdrage, inkoop, DVO etc. in een jaar.
(Financiële) risico's
- Wat zijn de belangrijkste risico’s voor de verbonden partij en voor Nijmegen in dit belang. Denk eraan om deze risico’s ook in het programma van de stadsbegroting op te nemen (via Naris)
Doel begrotingsjaar
- Wat zijn de belangrijkste afspraken, doelen, DVO-afspraken.
Ontwikkelingen
- Welke ontwikkelingen zijn van belang voor deze verbonden partij op lokaal, regionaal, landelijk of internationaal niveau
Agenda begrotingsjaar
- Welke belangrijke momenten zijn er in het begrotingsjaar ? AVA’s of belangrijke besluitvormingstrajecten
Beslispunten
- Waarover moet gelijk met het vaststellen van de stadsbegroting een besluit worden genomen?
- BV Land over de Waal
BV Land over de Waal
Openbaar en gemeentelijk belang
Oorspronkelijk was deze verbonden partij de commanditaire vennoot van de CV GEM Waalsprong Beheer B.V. Op 10 november 2015 heeft het College besloten de GEM Waalsprong te ontbinden. De activiteiten zijn overgegaan naar de gemeente Nijmegen.
Land over de Waal BV - de gemeente is enig aandeelhouder - is destijds niet ontbonden omdat deze mogelijk in de toekomst voor andere activiteiten kan worden gebruikt. Het in stand houden is voordeliger dan het opnieuw laten oprichten van een nieuwe BV.Actualiteiten en risico's
Deze BV houden wij aan om snel in te kunnen spelen op toekomstige planontwikkelingen.
- DAR NV
DAR NV
Openbaar en gemeentelijk belang
Openbaar belang
De Dar is een overheidsgedomineerde N.V. die voor de deelnemende regiogemeenten de afvalinzameling en afvalverwerking verzorgt. Voor Nijmegen voert de Dar daarnaast ook de stadsreiniging en gladheidsbestrijding uit. Om de kansen op regulier betaalde arbeid voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt te vergroten heeft de Dar ‘De Werkgroep’ opgericht. Binnen ‘De Werkgroep’ verzorgt deze groep medewerkers het beheer openbaar groen.Gemeentelijk belang
Als gemeente zijn we aandeelhouder van Dar. Het aandeel van Nijmegen bedraagt 73,8%. Daarnaast zijn we klant van Dar. Jaarlijks sluiten Dar en gemeente Nijmegen (en andere gemeenten in de regio) een dienst- verleningsovereenkomst (DVO) voor de invulling van de uitvoerende taken. Het gegeven dat alle regiogemeenten zowel aandeelhouder als klant van DAR zijn bevordert een efficiënte regionale inzameling en verwerking van alle huishoudelijke afvalstromen.Actualiteiten en risico's
Dar stelt zich tot doel met alle gemeenten minimaal de landelijk wettelijke doelstellingen te realiseren op het gebied van afvalscheiding en recycling. In 2019 hebben we 72% hergebruik gerealiseerd. Voor een volgende stap naar de doelstelling van 75% hergebruik is in 2021 gestart met de gescheiden inzameling en verwerking van luiers en incontinentie-materiaal. We zien goede resultaten en gaan hiermee door.
Om de voor 2025 ambitieuze doelstellingen van 90% en nog slechts 30 kilo restafval per inwoner per jaar te gaan realiseren, ontwikkelen we samen met Dar een nieuw afvalbeleidsplan. Naast het principe van “de vervuiler betaalt” zetten we daarbij in op een verbetering van het serviceniveau voor bewoners om herbruikbare afvalstromen te kunnen scheiden én een verlaging van het serviceniveau op restafval. Met name bij bestaande en nieuw te ontwikkelen hoogbouw is er nog de nodige milieuwinst te behalen.
Naast de afval- en reinigingstaken verricht Dar ook de integrale uitvoering van een groot deel van het beheer van de openbare ruimte. Dus ook van het groen en het onderhoud aan de wegen. We stimuleren DAR om steeds verder te groeien in de integrale dienstverlening. - Euregio Rijn en Waal
Euregio Rijn en Waal
Openbaar en gemeentelijk belang
De Euregio Rijn-Waal streeft naar versterking van de grensoverschrijdende samenwerking en ontwikkeling en het verkleinen van (politieke) verschillen. Aandachtsgebieden zijn belastingen, onderwijs, efficiënte inzet van reddingsdiensten en natuurbescherming, het stimuleren van sociale contacten tussen Duitsers en Nederlanders in de grensregio, het geven van advies aan burgers en organisaties in Nederlands-Duitse aangelegenheden en het vertegenwoordigen van de belangen van de grensregio’s en hun bewoners op nationaal en Europees niveau (zie ook art. 3 van de Statuten Euregio Rijn-Waal).
De Euregio speelt samen met betrokken partners zoals het Comité van Toezicht van Interreg Deutschland Nederland een met name beleidsadviserende rol bij de intake en afhandeling van Europese subsidie-aanvragen en projectsubsidies. Ten behoeve van het Nijmeegse belang bevordert de Euregio:- de grensoverschrijdende samenwerking en de Europese integratie in brede zin
- de toegang tot subsidieregelingen waarmee ook in het belang van Nijmeegse burgers, bedrijven en organisaties is gediend
- het innovatief vermogen in de grensregio
Dat doet men o.a. door het faciliteren van een (bestuurlijk) netwerk in het grensgebied, een lobby richting Duitse en Nederlandse ministeries, de Europese Commissie en andere Europese stakeholders met als doel gezamenlijk te werken aan de belemmeringen in het grensgebied.
Actualiteiten en risico's
In 2020 is de meerjarige strategische agenda vastgesteld. Deze kent een looptijd van 5 jaar.
Daarin staan vier thema’s centraal:
- Economie en klimaat
- Arbeidsmarkt en onderwijs
- Leefbaarheid
- Euregionale identiteit
In 2022 zijn de kaders voor de nieuwe INTERREG-programma’s vastgesteld met als doel grensbelemmeringen tussen Nederland en Duitsland te verkleinen. Dat betekent dat in 2023 lokale maatschappelijke organisaties, bedrijven, kennisinstellingen, maar ook de lokale overheden, samen met Duitse partners aanvragen kunnen doen voor de (co)financiering van projecten die een bijdrage leveren aan die projecten.
- Gemeenschappelijke Regeling Gezondheidszorg regio Nijmegen
Gemeenschappelijke Regeling Gezondheidszorg regio Nijmegen
Openbaar en gemeentelijk belang
De GGD Gelderland-Zuid draagt zorg voor het uitvoeren van alle wettelijke taken uit de Wet publieke gezondheid, Wmo en Jeugdwet. Deze taken bekostigen we via een gemeentelijke bijdrage per inwoner. Naast de wettelijke taken voert de GGD Gelderland-Zuid ook andere taken op het gebied van Maatschappelijke opvang, Toezicht, Wet verplichte GGZ en Jeugd uit.
Actualiteiten en risico's
Veilig Thuis (VT)
In 2021 is met externe ondersteuning van het bureau TOC Resultants door Veilig Thuis gewerkt aan de optimalisering van de (interne) logistieke processen. Een verbeterde inrichting moet ook leiden tot het behalen van de wettelijke afhandelingstermijnen. Voor 2023 is rekening gehouden met een stijging van de aantallen meldingen Veilig Thuis.We zijn in afwachting van het definitieve Toekomstscenario gezins- en jeugdbescherming 'samen voor kind en gezin' als vervolg op de contouren zoals geschetst in de Kamerbrief Perspectief voor de Jeugd (dd. 20.03.2020). Het plan is dat er regionale veiligheidsteams komen vanuit een nieuwe publiekrechtelijke organisatie. Dit heeft naar verwachting consequenties voor de organisatorische inbedding van Veilig Thuis. In 2023 starten we met een proeftuin waarbij de participerende organisaties worden gecompenseerd voor de leer- en ontwikkeltijd, naast de reguliere financieringconform geldende contractafspraken.
Wmo Toezicht
De GGD voert vanaf 2015 het toezicht uit op Wmo voorzieningen. Door signalen of calamiteiten komen meer zaken aan het licht. Deze zaken zijn vaak langduriger, zwaarder en complexer. Voor 2023 en 2024 ontvangt de GGD extra middelen (€ 208.125 voor de hele regio) om deze taak uit te voeren.Bijzondere Zorg
Het aantal trajecten bij het Meldpunt Bijzondere Zorg (MBZ) is in de afgelopen jaren sterk toegenomen. Voor 2022 en 2023 zijn door de deelnemende gemeenten extra middelen beschikbaar gesteld (€ 295.669 per jaar). In 2022 zijn gemeenten en de GGD een onderzoek gestart naar de toename van de meldingen. De uitkomsten zullen gebruikt worden om maatregelen te treffen die de groei af kunnen buigen.Omgevingswet
De expertise van de GGD bij de uitvoering van de nieuwe Omgevingswet betreft gezondheidsbevordering en medische milieukunde. De invoeringsdatum van de Omgevingswet is uitgesteld naar 1 januari 2023. In de loop van 2022 worden keuzes gemaakt op welke wijze en in welke mate de GGD gemeenten zal faciliteren bij de lokale uitvoering van de Omgevingswet. In de programmabegroting 2023 van de GGD zijn hiervoor vooralsnog geen middelen opgenomen. De deelnemende gemeenten treden in overleg of dit voor 2024 wel wenselijk is. Gemeenten kunnen er ook voor kiezen individueel keuzes te maken welke partij hen ondersteunt bij de uitvoering van deze wet.Covid-19
Momenteel werken GGD'en en GGD GHOR Nederland toekomstscenario's nader uit voor testen, bron- en contactonderzoek en vaccineren. Afhankelijk van de ontwikkelingen van het virus, kan worden meebewogen. Over de taakinvulling zullen concrete afspraken worden gemaakt met VWS. Het Rijk heeft toegezegd financiële risico's met betrekking tot WW-lasten als gevolg van het meerdere malen verlengen van contracten te dekken.Nieuwbouw GGD
Door de Covid-19 crisis is de nieuwbouw aan de Prof. Bellefroidstraat later gestart dan gepland. Deze vertraging brengt extra kosten met zich mee. Over de dekking van deze uitzetting van de lasten is medio 2022 nog geen besluit genomen.Indexering
Voor 2024 verwachten wij een hoger indexeringspercentage van de GGD dan het gemeentelijke indexeringspercentage omdat in dat jaar de nacalculatie van de afgesloten cao (van afgelopen januari met terugwerkende kracht naar 2021) wordt verwerkt. Op basis van de te volgen methodiek van nacalculatie (loonindex) zal de index in 2024 daarom fors hoger uitvallen (€ 481.000 vanaf 2024).Prijsstijgingen
De verwachting is dat prijzen in 2023 hoger uitvallen dan de standaard-indexering waar de GGD, conform spelregels, mee rekent. De exacte gevolgen zijn nog moeilijk in te schatten. De GGD houdt in haar risicobuffer rekening met dit risico.Krapte arbeidsmarkt
Door de krapte op de arbeidsmarkt zal het aantrekken van nieuwe medewerkers in de komende jaren lastiger worden. Het risico bestaat dat de formatie van de GGD niet op orde is en de afgesproken prestaties niet kunnen worden geleverd. Daarnaast nemen de kosten om leemtes in de planning te ondervangen met tijdelijke inhuur van medewerkers toe en is de inspanning die geleverd wordt om het verloop van medewerkers op te vangen groot.Ziekteverzuim :
Het verzuim is naar verwachting hoger dan de norm; dit heeft nog steeds te maken met het coronavirus. Hierdoor zal er meer ingehuurd worden dan in de begroting is aangenomen.Bezuinigingstaakstelling
De GGD heeft op haar programmabegroting 2023 een bezuiniging doorgevoerd van 3%. Met de besparingen komt de GGD tegemoet aan de (regionale) gemeentelijke opdracht structureel op de budgetten van de gemeenschappelijke regelingen een generieke korting toe te passen van 1% in 2021, 2% in 2022 en 3% vanaf 2023 ev.Algemene reserve
Uit de GGD begroting 2022 blijkt dat de algemene reserve onvoldoende wordt geacht om de risico’s van de GGD af te dekken. Wij zullen bij de bepaling van onze risico’s rekening houden met ons aandeel in de risico’s van de GGD, voor zover deze de algemene reserve overstijgen. - Veiligheidsregio Gelderland-Zuid
Veiligheidsregio Gelderland-Zuid
Openbaar en gemeentelijk belang
Door voorbereiding en bestrijden van incidenten, rampen en zware ongevallen bevordert de VRGZ de fysieke, regionale veiligheid. De wettelijke grondslag van bovengenoemde taken ligt in de Wet op de veiligheidsregio's, de Wet publieke gezondheid en de Wet ambulancezorgvoorzieningen. Voor de ambulancezorg geldt dat de verantwoordelijkheid voor de instandhouding van de organisatie en het waarborgen van een adequaat niveau van ambulancezorg een verantwoordelijkheid van de gemeenten is, maar de bekostiging een taak van de Nederlandse Zorgautoriteit.
Actualiteiten en risico's
De VRGZ houdt in haar programmabegroting 2023 en meerjarenraming 2024-2026 zoveel mogelijk rekening met de nu al voorzienbare ontwikkelingen die op haar afkomen. Het gaat om ontwikkelingen zoals de energietransitie, extreem weer, cyberrisico’s en de gevolgen van criminaliteit voor de fysieke leefomgeving. De beleidsmatige en financiële consequenties hiervan voor de VRGZ zijn op dit moment nog onduidelijk en worden nader onderzocht. Daarnaast is het nog lastig te voorzien in welke mate de inzet van de VRGZ gevraagd zal zijn in de bestrijding van COVID-19 in 2023 en welke effecten dat heeft op de mogelijkheid om voorgenomen plannen uit te voeren. Hetzelfde geldt voor de effecten van de mogelijke inzet van de VRGZ in 2023 voor de opvang van Oekraïense vluchtelingen. Ten slotte heeft de VRGZ last van prijsstijgingen van materiaal, energie en ingehuurde diensten. De exacte gevolgen zijn nog lastig in te schatten, maar in de risicobuffer is er al wel rekening mee gehouden.
- GR Bijsterhuizen
GR Bijsterhuizen
Openbaar en gemeentelijk belang
Deze gemeenschappelijke regeling (GR) is een samenwerking tussen de gemeente Nijmegen en de gemeente Wijchen. Het doel van deze GR is het bevorderen van de economische ontwikkeling en werkgelegenheid in de regio Nijmegen door middel van het gezamenlijk ontwikkelen en exploiteren van een kwalitatief hoogwaardig intergemeentelijk bedrijventerrein op de locatie Bijsterhuizen op grondgebied van Nijmegen en Wijchen. Alle voor uitgifte bedoelde terreinen zijn inmiddels verkocht en geleverd.
De GR is geheel extern gefinancierd (via de gemeente Wijchen). De grondexploitatie heeft een positief financieel resultaat.
De gemeente Nijmegen levert geen financiële bijdrage aan de GR. De GR draait een grondexploitatie met een positief financieel resultaat. Tussentijdse winstuitkeringen zijn afhankelijk gemaakt van het resultaat en worden tussen de twee gemeenten verdeeld. Winstuitkeringen worden in Nijmegen ten gunste van de saldireserve gebracht. Financiële risico’s die het batig saldo in gevaar brengen worden niet verwacht voor deze GR.
Actualiteiten en risico's
De laatste voor uitgifte bedoelde terreinen zijn in 2021 verkocht en geleverd, dat is een versnelling ten opzichte van eerdere prognoses. Daarmee is op een afronding qua infrastructuur na de opgave van de GR volbracht.
Door het algemeen bestuur is inmiddels een besluit genomen tot voorgenomen opheffing en is opdracht gegeven aan het dagelijks bestuur de opheffing voor te bereiden.
Momenteel wordt gewerkt aan een liquidatieplan met bijbehorende liquidatiebalans. De verwachting is dat opheffing kan plaatsvinden tegen het einde van 2022.
Dat betekent ook dat alsdan het batig saldo beschikbaar zal zijn. De hoogte daarvan is afhankelijk van de uitkomst van intern overleg binnen de GR waarbij het met name zal gaan om mogelijk nog te realiseren infrastructuur en risico-afdekking.De GR valt vanaf 2016 onder de werking van de vennootschapsbelasting (Vpb). De berekende Vpb-last is inmiddels in deze planexploitatie verwerkt. Financiële risico’s die niet op te vangen zijn binnen de planexploitatie hebben zich niet voorgedaan en worden ook niet meer verwacht.
Naar huidig inzicht is opheffing voorzien tegen het einde van 2022.
- GR Lingezegen
GR Lingezegen
Openbaar en gemeentelijk belang
Openbaar belang
Park Lingezegen is voor de bewoners van Nijmegen, en in het bijzonder Nijmegen Noord, nu al van groot belang gezien de toenemende verstedelijkingsdruk op het gebied tussen Arnhem en Nijmegen. Vanuit de nieuwe GR Park Lingezegen blijven wij de belangen waarborgen (recreatie, natuur en stadslandbouw). In 2020 is de zogenaamde basisuitrusting van het park gereed gekomen; dat wil zeggen de inrichting (wandel- en fietsinfrastructuur en parkjes) is klaar en wordt door de parkorganisatie beheerd. Staatsbosbeheer onderhoudt het natuurgebied Waterrijk. Vanaf nu zal de parkorganisatie zich gaan richten op doorontwikkeling van het parkgebied door kleine projecten uit te voeren die de recreatie en de stadslandbouw verder versterken.
Gemeentelijk belang
Het bevorderen van leefbaarheid, leefmilieu en vestigingsklimaat van Nijmegen, en in de Waalsprong in het bijzonder, waarbij Park Lingezegen voorziet in een uitloopgebied voor de bewoners van Nijmegen Noord, samen met De Waaijer, het Rivierpark en de natuur in de overige uiterwaarden langs de Waal. Met name het gebied De Woerdt (met het spiegelbos) wordt steeds drukker gebruikt. De bestaande voorzieningen zijn daarvoor nog steeds goed op orde. Wel is een loopverbinding gewenst tussen Sprokkelbos en Spiegelbos. Dit wordt onderzocht.
Het zorgen dat de verstedelijking tussen Rijn en Waal een groene contramal en buffer heeft en behoudt, wat onderdeel uitmaakt van het zogenaamde Groenblauwe Raamwerk van de Groene Metropoolregio.
Het zorgen voor een doorontwikkeling van het parkgebied voor recreatie, natuur en stadslandbouw.Actualiteiten en risico's
We verwachten de komende jaren geen grote risico’s.
De organisatie Park Lingezegen heeft een stabiele financieringsstructuur opgezet. Elk jaar betaalt Nijmegen ca €250.000 aan beheergeld net als de andere drie gemeenten. Vanwege aanscherping financiële regels van de provincie kan het zijn dat dit beheergeld opgehoogd moet gaan worden. Dit wordt nog bestuurlijk uitgezocht. - Indigo B.V.
Indigo B.V.
Openbaar en gemeentelijk belang
De doelstelling van Indigo BV is het realiseren, in stand houden en exploiteren van een warmte-infrabedrijf, waarmee warmtevoorziening mogelijk wordt gemaakt. Daarbij wordt het gebruik van fossiele brandstoffen tegengegaan en de uitstoot van CO 2 gereduceerd. Het warmtenet draagt bij aan de in het coalitieakkoord geformuleerde ambitie om in 2045 een energieneutrale stad te zijn. In 2012 is daartoe Indigo B.V. , dochter van Alliander N.V., opgericht, waarin de gemeente een minderheidsdeelneming van 5 % heeft. De gemeente heeft in de besluitvorming op strategische onderdelen van Indigo B.V. een stemverhouding van 50% - 50% met Alliander, zodat de invloed groot is met een klein risico. Dit samenwerkingsverband voorziet in woonaansluitingen bij de belangrijke stedelijke ontwikkelingen Waalsprong en Waalfront.
Actualiteiten en risico's
De gesprekken of Indigo ook een rol kan spelen bij de verdere doorkoppeling van het warmtenet in andere delen van Nijmegen zijn in 2021 concreter geworden. In de aandeelhoudersvergadering Indigo (2021) is het principebesluit genomen om het nieuwe warmtetransportnet Dukenburg in Indigo onder te brengen. Deze uitbreiding kan worden geïntegreerd in de bestaande entiteit Indigo B.V. o.b.v. onderhandse gunning, waarbij gebruik wordt gemaakt van de vrijstelling voor quasi inbesteden, óf de joint venture vrijstelling, en met minimale of geen aanpassingen in de bestaande statuten van Indigo B.V..
Het betreft alleen een principe besluit en geen definitief besluit. Een definitief investeringsbesluit over de aanleg van een warmtetransportleiding ARN-Dukenburg kan worden genomen pas nadat in een aanbesteding de concessie voor warmtekavel Dukenburg succesvol aan een warmtebedrijf is gegund en dit warmtebedrijf het voornemen heeft om daadwerkelijk het warmtedistributie in Dukenburg te realiseren. Als voorbereiding op deze aanbesteding is in 2021 een voorstel “Inkoopstrategie warmtenet Dukenburg” aan de Raad voorgelegd. Echter, dit voorstel is met de Raadsbrief van 22 juni 2021 met kenmerk D210969656 ingetrokken. Dit is gedaan omdat de Nederlandse gemeenten via de VNG het Rijk hebben laten weten dat op dit moment wetgeving en financiering op landelijk niveau nog niet voldoende op orde zijn om gemeenten in staat te stellen hun warmteplannen uit te voeren. De gezamenlijke gemeenten zijn onder meer niet tevreden over het instrumentarium dat de consultatieversie van de Wet collectieve warmtevoorziening biedt. Dat heeft ook consequenties voor het genoemde raadsvoorstel omdat onze inkoopstrategie deels afhankelijk is van die wetgeving. Zodra het wetgevend kader en de benodigde financiering helder is, zal de gemeente een nieuw voorstel ter besluitvorming aan de Raad aanbieden. Op dit moment (augustus 2022) is nog niet bekend hoe lang dit zal duren.Het gemeentelijk lid van de Raad van Commissarissen van Indigo B.V., de heer Jan Wijnia heeft op 1 juli 2021 zijn ontslag ingediend. In de AVA-vergadering van 30 juni 2022 is de heer Piet de Klein als nieuw gemeentelijk RvC lid voorgedragen. De heer De klein was van 2010 tot 2022 wethouder in de gemeente Beuningen. In deze periode was hij verantwoordelijk voor diverse portefeuilles waaronder ruimte, stedelijke vernieuwing, openbare ruimte, duurzaamheid en milieu.
- MGR Werkbedrijf/IRVN
MGR Werkbedrijf/IRVN
De MGR heeft twee modules, te weten WerkBedrijf en de iRvN. De gemeente Nijmegen participeert in beide modules.
Openbaar en gemeentelijk belang
WerkBedrijf
Binnen de module Werkbedrijf worden de re-integratietaken van de Participatiewet, taken op grond van de Wet sociale werkvoorziening en het onderdeel arbeidsmatige dagbesteding (‘Op weg naar werk’) op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning uitgevoerd.iRvN
De module iRvN voert ICT-taken uit voor gemeenten in de regio. De ondersteuning door iRvN richt zich deels op de geautomatiseerde systemen voor de interne bedrijfsvoering. Het gedeelte dat betrekking heeft op de bedrijfsapplicaties ondersteunt daarmee de publieke dienstverlening van bijvoorbeeld de verstrekking van producten zoals bijvoorbeeld paspoort, rijbewijs of uitkeringen. De IT-beheer activiteiten zijn regionaal en Nijmegen is daarin een aandeelhouder met een aanzienlijk aandeel van 50 tot 60%. Voor het applicatiebeheer geldt op dit moment dat de iRvN die rol grotendeels voor Nijmegen vervult (met uitzondering van de applicaties voor financieel beheer, geo/basisregistraties en enkele specifieke apps in de openbare ruimte) en voor een klein aandeel (circa 10-20%) voor het Werkbedrijf en enkele applicaties van regiogemeenten.Actualiteiten en risico's
WerkBedrijf
De huidige ontwikkelingen op de arbeidsmarkt en het evaluatie-onderzoek bij WerkBedrijf van eind ’21 geven aanleiding voor een nieuw regionaal arbeidsmarktbeleid. Het huidige beleidsplan ’Werk voorop!’ is van kracht tot en met 2023. De wethouders in de Bestuurscommissie Werk hebben besloten eerder aan de slag te willen met nieuw beleid. Mede aan de hand van het in mei ’22 door het Algemeen Bestuur vastgestelde Implementatieplan Evaluatie WerkBedrijf zullen de gemeenteraden in de regio medio 2023 een nieuw beleidskader Arbeidsmarkt en re-integratie vaststellen.
De Dienstverleningsovereenkomsten (DVO) tussen gemeenten en WerkBedrijf, waarin afspraken over de uitvoering van de regionale en lokale dienstverlening worden vastgelegd, worden gebaseerd op het actuele beleidskader. Om die reden worden voor het jaar 2023 (dat we beschouwen als een tussenjaar) geen grote wijzigingen doorgevoerd in de DVO. Er is voor ’23 immers nog geen nieuw beleid. De basis voor de DVO ’23 is de DVO ’21-’22. Uiteraard zijn de huidige omstandigheden op de arbeidsmarkt het uitgangspunt voor de dienstverlening door WerkBedrijf. En in de uitvoering zijn bij zowel gemeente als WerkBedrijf al zaken aangescherpt, bijv. in de samenwerking en afstemming op casusniveau. In de DVO ‘23, die bestaat uit een regionaal deel en een lokaal deel, kunnen met name andere keuzes worden gemaakt in de lokale dienstverlening, aan de hand van een Keuzekaart.Daarnaast is vanaf ’23 een belangrijke ontwikkeling dat de verdeling van de participatiemiddelen (het klassieke re-integratiebudget) van het rijk in het gemeentefonds niet meer direct herleidbaar zijn. Dat betekent dat gemeenten niet meer automatisch een toegewezen en herkenbaar participatiebudget overhevelen aan WerkBedrijf, zoals dat jaren gebruikelijk was en zoals dat is vastgelegd in de juridische regeling van de MGR. Aangezien de begroting van de MGR voor ’23 door het Algemeen Bestuur is vastgesteld, ligt de inbreng van de gemeentelijke middelen voor ’23 vast. Gemeenten beraden zich op de financiering van WerkBedrijf vanaf 2024.
IRVN
Het afsprakenkader tussen Nijmegen en iRvN is in 2021 geactualiseerd (applicatiebeheer), evenals tussen de 7 regiogemeenten (incl. Nijmegen) en iRvN voor het deel ICT-infrabeheer.
IT-veiligheid vraagt toenemende aandacht en n.a.v. een GAP analyse door iRvN is dit jaar het regionale besluit genomen de beveiliging verder te intensiveren. Dit betekent oplopend budget voor de jaarlijkse exploitatie van deze monitoring en veiligheidsmaatregelen. Deze zijn gericht op eerdere signaleren van bedreigingen en preventieve maatregelen zowel technisch als t.a.v. informatiebewustzijn.
De evaluatie van de iRvN geeft aanleiding tot het continuering van de organisatie die naast het gebruikelijk beheer/uitvoering, zich ook richt op modernisering en innovatie. In 2022 wordt deze ontwikkeling ingezet en op basis daarvan is de directie bezig de bedrijfsvoering te vertalen naar een strategisch personeelsplan. Eén van de grootste zorgen daarin wordt het aantrekken/behouden van voldoende personeel, gezien de krapte op de IT-arbeidsmarkt.
De gemeente Nijmegen vervult nu nog een rol als gastheer voor ODRN voor ICT en er vinden gesprekken plaats om die de rol rechtstreeks te laten verlopen tussen iRvN en ODRN aangezien de huidige vorm onvoldoende toegevoegde waarde heeft voor alle drie de partners (met name op het gebied van facturering, applicatiebeheer, i-advies). - RVN@
RVN@
Openbaar en gemeentelijk belang
Stichting RvN@ is een bottom-up beweging die innovatie, sociale en economische groei in het Rijk van Nijmegen actief stimuleert. Ondernemers, overheid, organisaties, investeerders en kennisinstellingen/studenten werken over gemeentelijke en sectorale grenzen heen samen om nieuwe en bestaande initiatieven met elkaar te verbinden en door te ontwikkelen. De focus hierbij ligt bij het MKB.
Actualiteiten en risico's
Het meerjarenplan RvN@ 2020-2022 is uitgewerkt naar een Groeistrategie 2022-2026 . Hierin worden de mogelijkheden voor een lange termijn financiering van RvN@ als een triple helix organisatie (overheid, onderwijs, ondernemers) op een rij gezet. We ondersteunen RvN@ ook in 2023 financieel en doen volop mee. Wij zien op dit moment geen risico’s.
- Milieusamenwerking en afvalverwerking (MARN)
Milieusamenwerking en afvalverwerking (MARN)
Openbaar en gemeentelijk belang
De gemeente Nijmegen maakt samen met zeven regiogemeenten deel uit van de gemeenschappelijke regeling MARN. De MARN is aandeelhouder van Afvalenergiecentrale ARN B.V. te Weurt en behartigt de belangen van de regiogemeenten in afvalverbrander ARN. Het huishoudelijk restafval uit de regio wordt hier verbrand met energieterugwinning en het organisch afval (GFT) verwerkt tot compost en biogas.
Daarmee geven gemeenten uit de regio Nijmegen invulling aan het publieke belang om zorg te dragen voor continuïteit en een milieu-hygiënische verwerking van huishoudelijk afval. Daarnaast vormt MARN een platform voor regionale projecten op het gebied van afval en milieu.
Door de regionalisering van de DAR en de komst van de ODRN is de rol van de MARN op het gebied van afval- en milieuprojecten afgenomen. MARN behartigt nog wel in belangrijke mate samen met de regiogemeenten onze belangen in de ARN.Actualiteiten en risico's
Energietransitie
De MARN bezit 51% van de aandelen van ARN en het bedrijf Remondis 49%. MARN onderkent het belang van ARN BV als strategische partner in de ontwikkeling van de energietransitie in de regio Nijmegen. Dit moet de komende jaren in samenwerking met Remondis en ARN vorm en inhoud gaan krijgen.Afval-aanleveringsovereenkomst
Naast aandeelhouder is de MARN ook klant van ARN bv en heeft een afval-aanleveringsovereenkomst met ARN. In het licht van bovenstaande keuze is deze overeenkomst onder dezelfde condities voor de periode 2021-2025 voortgezet. In 2025 komt het opzeggen of verlengen van de aanleveringskomst wederom aan de orde.Luierinzameling
De milieuvriendelijke verwerkingsinstallatie van luiers en incontinentiemateriaal is in 2021 in gebruik genomen. De regiogemeenten laten de gescheiden inzameling van deze afvalstroom met behulp van Dar bij ARN verwerken. - GR Doelgroepvervoer regio Arnhem Nijmegen
GR Doelgroepvervoer regio Arnhem Nijmegen
Openbaar en gemeentelijk belang
Het samenwerkingsverband heeft tot hoofddoel de belangen van deelnemende gemeenten met betrekking tot het tot stand brengen, ontwikkelen en in standhouden van een kwalitatief hoogwaardig, herkenbaar, efficiënt en eenvoudig te gebruiken doelgroepenvervoer gemeenschappelijk te behartigen. De beleidstaak blijft bij de individuele gemeenten. In 2016 is de Bedrijfsvoeringsorganisatie doelgroepenvervoer regio Arnhem Nijmegen (BVO DRAN) opgericht en belast met de inrichting van (onder andere) haar financiële (administratieve) organisatie, het financieel beleid en het financieel beheer.
Actualiteiten en risico's
Onze stadsbegroting komt komende jaren door verschillende factoren binnen het doelgroepenvervoer verder onder druk te staan. Met onderstaande actualiteiten en risico’s zullen we de aankomende jaren in onze begroting rekening moeten houden in het kader van het doelgroepenvervoer:
- AVAN houdt rekening met een stijging van de vraag van 10% binnen het vraagafhankelijke vervoer en 5% binnen het routevervoer terwijl de gemeentelijke begroting maar met 2% rekent. Deze percentages zijn de afgelopen jaren niet realistisch gebleken maar gaven wellicht een vertekend beeld door de coronapandemie.
- Het AVAN doelgroepen vervoer is gestart met de ontwikkeling van de infaseringsplannen zero emissie. We willen de komende jaren toewerken naar een emissie loos doelgroepenvervoer. Dit past binnen de ambitie van Nijmegen maar zal ook verder gaan drukken op de begroting. Vanaf 2024 worden hier binnen de BVO DRAN begroting middelen voor gereserveerd die vooralsnog niet in de stadbegroting meegenomen zijn. Er dient vanaf 2024 rekening gehouden te worden met een kostentoename zero emissie van 5% van de vervoerskosten in het vraagafhankelijke en 15% op het routevervoer. Deze prognose is nog eventueel onderhevig aan eventuele ontwikkelingen binnen het zero emissie taxivervoer.
Bovendien is de inrichting van het vervoer gebaseerd op een ‘open einde ’systematiek. Dit betekent dat de kosten oplopen wanneer een deelnemer meer of aangepast gebruik inbrengt of dat er in een periode meer ritten hebben plaatsgevonden dan begroot. De deelnemende gemeenten streven naar het versterken van de eigen kracht van de reiziger en een toename in het gebruik van algemene voorzieningen in combinatie met een afname in het doelgroepenvervoer. Gemeenten zijn ook aan het kijken naar beheersmaatregelen binnen het doelgroepenvervoer die niet te kosten gaan van de kwaliteit van het vervoer.
- NV Bank Nederlandse Gemeenten
NV Bank Nederlandse Gemeenten
Openbaar en gemeentelijk belang
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Actualiteiten en risico's
BNG Bank kijkt tevreden terug naar de financiële resultaten die in 2021 zijn behaald. De nettowinst van BNG Bank over 2021 bedraagt EUR 236 miljoen. De stijging is het gevolg van afgenomen effecten van de COVID-19-pandemie op de economie van de westerse landen. De huidige economische vooruitzichten hebben vooralsnog geen effect op de ontwikkeling van het resultaat financiële transacties en de modelmatige kredietvoorzieningen van de bank.
- ODRN
ODRN
Openbaar en gemeentelijk belang
Openbaar belang
Omgevingsdienst Regio Nijmegen (ODRN) is gevormd om binnen de fysieke leefomgeving in de regio samen te werken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH-taken) om zo een hogere uitvoeringskwaliteit en meer efficiency te bereiken.Gemeentelijk belang
Alle deelnemende gemeenten hebben hun milieutaken ingebracht (verplichting vanuit het rijk). Daarnaast heeft elke deelnemer enkele aanvullende taken ingebracht, zoals binnen de BRIKS-taken (bouw, reclame, inritten, kap en sloop). Provincie Gelderland heeft deze geheel ingebracht (verplichting vanuit het rijk), evenals de gemeenten Berg en Dal, Beuningen en Heumen. De gemeente Nijmegen heeft het bouwtechnische deel en de procesregie op deze taken ingebracht. Gemeenten Druten en Wijchen heeft deze taken niet ingebracht. ODRN geeft ook invulling aan de regionale crisisorganisatie omgevingszorg (milieubeheer en bouwbeheer). Daarbij zorgt ODRN in landsdeel Oost voor vergunningverlening, toezicht en handhaving bij BRZO-bedrijven (Besluit risico’s zware ongevallen). Voor de complexe bedrijven in Gelderland stelt ODRN het milieudeel van de omgevingsvergunning op.Actualiteiten en risico's
- De deelnemende gemeenten en ODRN werken samen aan nieuw VTH-beleid, waarin de ambities voor het werkveld voor de komende vier jaar worden vastgelegd. Dit kan een verschuiving brengen in de taakaccenten binnen VTH. Jaarlijks wordt het beleid naar concrete uitvoering vertaald in het werkplan ODRN.
- Het werkplan wordt steeds in het laatste kwartaal voorafgaand aan het uitvoeringsjaar opgesteld, zodat ontwikkelingen zo goed mogelijk meegenomen kunnen worden. Ervaring leert dat exacte uitvoering zich moeilijk laat plannen binnen dit dynamische werkveld. Corona, stikstof, aanvragen/verzoeken van burgers en politieke aandacht laten zich lastig voorspellen. Tel daar het regelmatig uitstellen van de Omgevingswet met de Wet kwaliteit borging voor het bouwen en alle landelijke ontwikkelingen rondom de versterking van het VTH-stelsel bovenop en het wordt duidelijk dat exact vooruit plannen binnen dit werkveld een uitdaging is.
- Omdat ODRN output gefinancierd wordt, ontstaat daarmee een risico voor overschrijding van de begroting: als er bijvoorbeeld meer vergunningsaanvragen of handhavingsverzoeken ontvangen worden dan begroot, zijn de kosten ook hoger. Wel staan er meestal ook wat extra legesinkomsten tegenover.
- Extra opdrachten die via circulaires van het ministerie naar gemeenten komen met de opdracht om mee te werken aan bijvoorbeeld constructieve- of brandveiligheidsonderzoeken zoals bij breedplaatvloeren, gevels, en ventilatie van schoolgebouwen etc. kunnen leiden tot extra kosten omdat het opdrachten zijn die een verplichting kennen tot (direct) meewerken.
- Binnen ODRN zijn de afgelopen jaren veel stappen gezet om de bedrijfsvoering te verbeteren. Toch blijft de bedrijfsvoering aandacht vragen. Zo wordt landelijk al enige tijd krapte op de arbeidsmarkt ervaren wat ODRN ook merkt. De mate van slagen in uitvoering van de werkplannen en de ambities van het VTH-beleid, worden wel mede bepaald door het daadwerkelijk kunnen (blijven) vinden van ervaren en professionele capaciteit. Het lastig kunnen invullen van vacatures kan ook leiden tot meer inhuurkosten. Met een groeiende productie bij ODRN vormt dit een risico. Daarbij bestaat de wens om van de huidige outputsturing naar meer outcomesturing te komen (Nijmegen naar aanleiding van het Berenschotrapport, ODRN naar aanleiding van de evaluatie op de eigen ontwikkelagenda door Seinstra&Partners). Om verdere verbetering aan te brengen in de bedrijfsvoering is ODRN bezig met een nieuwe ontwikkelagenda. Omvang en impact zijn nog niet bekend.
- In maart 2021 beschreef adviescommissie Van Aartsen in het rapport ‘Om de leefomgeving’ de status van het VTH-stelsel. De commissie geeft tien adviezen om de kwaliteit steviger te borgen en kiest de omgevingsdiensten als aangrijpingspunt. Zaken als ondergrenzen voor de omvang, meer prioriteit, capaciteit en inzet voor strafrechtelijke handhaving, eenzelfde basistakenpakket, landelijke normfinanciering in plaats van lokale outputfinanciering, etc. Deze zaken worden nog nader onderzocht via een interbestuurlijk programma (2022-2023). In het verlengde daarvan kan worden benoemd dat de provincie de werking van de Gelderse omgevingsdiensten en het Gelderse Stelsel onderzoekt. Dit kunnen ontwikkelingen met zich meebrengen die we nu nog onvoldoende in kunnen schatten, maar waar we ons wel bewust van moeten zijn omdat het effect kan hebben op de uitvoering en financiering van de VTH-taken.
- In het verlengde van de landelijke geïnitieerde doorontwikkeling van het VTH-stelsel en de regionaal gewenste doorontwikkeling naar outcome sturing, kan worden benoemd dat dit samenhangt met de Nijmeegse ambitie om de sturing op en samenwerking met ODRN binnen de milieutaak uitvoering te versterken. Berenschot heeft Nijmegen daarin een aantal aanbevelingen gedaan, die voortvarend worden opgepakt. Via een nadere impactanalyse worden de concrete nog acties in beeld gebracht.
In het coalitieakkoord heeft het college van Nijmegen de ambitie uitgesproken de BRIKS-taken weer in eigen huis uit te willen voeren. Regionaal zijn de deelnemers en ODRN daartoe een gezamenlijk onderzoek en traject gestart. Een ontvlechting van deze taken uit ODRN en herinrichting bij Nijmegen is een proces dat zorgvuldig moet worden doorlopen en heeft impact op taakuitvoering, personeel, organisatie, informatievoorziening en financiën. De concrete impact op deze aspecten moet nog in beeld worden gebracht en kan vooralsnog enkel globaal worden geschat.
- Ontwikkelingsbedrijf Waalfront Beheer BV
Ontwikkelingsbedrijf Waalfront Beheer BV
Openbaar en gemeentelijk belang
Realisatie van het stadsdeel Waalfront door deelname in het risicodragend uitvoeren van de grondexploitatie voor het plangebied door middel van verwerven, bouw- en woonrijp maken van gronden en panden, het realiseren van binnenwijkse voorzieningen, het uitgeven van bouwrijpe kavels en gronden voor de realisatie van woningen en bijbehorende voorzieningen.
De vennootschap OBW Beheer BV is opgericht om als beherend vennoot deel te nemen in de commanditaire vennootschap Ontwikkelingsbedrijf Waalfront CV (OBW CV). De vennootschap neemt voor 2% deel in de CV. De overige deelnemers in de CV zijn Waalfront BV (100% eigendom Gemeente Nijmegen) en Rabo Vastgoed, ieder voor 49%.
De beherend vennoot stuurt de ontwikkelingen en activiteiten binnen OBW CV aan. De BV blijft contractueel in stand gedurende de hele realisatieperiode van het Waalfront en de levensduur van Ontwikkelingsbedrijf Waalsprong CV. Vooralsnog is de looptijd van de gebiedsontwikkeling tot en met 2028.
Actualiteiten en risico's
De grex 2022 prognosticeert een tekort van circa € 22 miljoen op netto contante waarde. Het totale gemeentelijke risicobedrag (GREX risico + gemeentelijke risico’s) bedraagt € 3,6 miljoen. De grex 2022 is in de aandeelhoudersvergadering vastgesteld en is aangeboden aan de gemeenteraad voor wensen en bedenkingen.
De deelgebieden Handelskade en Batavia zijn afgerond. Tot en met 2022 wordt gewerkt aan de afwerking van het park Fort Kraijenhoff. Het deelproject Dijkkwartier Oost (Havenkade) met 320 woningen wordt in 2023 afgerond, inclusief de aansluiting van de Laan van Oost Indië op de Weurtseweg.
Medio 2023 zal worden gestart met de restauratie van het te behouden deel van het Honigcomplex. Wanneer de marktsituatie het toelaat, dan zal in 2023 eveneens worden gestart met de bouw van woningen in het Waalkwartier (terrein voormalig slachthuis) en de inrichting van de Waalhaven.
De grex 2023 Waalfront wordt eind 2022 aan de gemeenteraad voorgelegd voor wensen en bedenkingen - Leisurelands
Leisurelands
Openbaar en gemeentelijk belang
Openbaar belang
Het in stand houden, optimaliseren en laagdrempelig toegankelijk houden van openbare recreatieplassen.Gemeentelijk belang
Het in stand houden, optimaliseren en laagdrempelig toegankelijk houden van openbare recreatieplassen.
De gemeente Nijmegen is voor 16,74% aandeelhouder van Leisurelands. De gemeente Nijmegen verstrekt geen subsidie aan deze verbonden partij en er is geen sprake van dividenduitkering.Actualiteiten en risico's
In 2021 is besloten om de aandeelhoudersovereenkomst te verlengen met 5 jaar. De verwachting is dat de onderneming daardoor op de ingeslagen weg verder kan gaan. Sinds enkele jaren lukt het Leisurelands om een positief operationeel resultaat te behalen. Dit werd de afgelopen jaren verder aangevuld met een positief beleggingsresultaat. Wij zien op dit moment geen risico’s.
- Economic Board
Economic Board
Openbaar en gemeentelijk belang
The Economic Board is een triplehelix-samenwerking tussen overheid, kennisinstellingen en bedrijven in de regio Arnhem-Nijmegen, met Wageningen. The Economic Board zet zich op diverse manieren in voor de economische groei van de regio en de profilering van de regionale sterkten in onder andere Den Haag, Düsseldorf en Brussel. De focus ligt daarbij op de speersectoren Food, Health, High Tech en Energy en de cross-overs daartussen. Binnen deze sectoren liggen de beste kansen voor innovatie, meer bedrijvigheid en werkgelegenheid. Daarnaast werkt The Economic Board ook aan een aantal randvoorwaardelijke clusters die essentieel zijn voor het versterken en laten bloeien van de speerpuntsectoren. Op dit moment gaat het hier om de randvoorwaardelijke clusters Slimme Duurzaamheid en Arbeidsmarkt.
Actualiteiten en risico's
In de afgelopen jaren is The Economic Board met een inwonersbijdrage vanuit de gemeenten in de regio Arnhem-Nijmegen ondersteund. Binnen de regionale samenwerking van de Groene Metropoolregio wordt dit voorgezet. The Economic Board zal met haar activiteiten een belangrijke bijdrage blijven leveren aan de opgave ‘Productieve Regio’. Wij zien op dit moment geen risico’s.
- GR Groene Metropoolregio
GR Groene Metropoolregio
Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen is de opvolger van het GO Arnhem-Nijmegen en is op 1 januari 2021 van start gegaan. Onze regio staat voor de uitdaging hoe om te gaan met groei van wonen, werken en mobiliteit, zodat wij een balans kunnen vinden tussen levendige stedelijkheid en ontspannen leefkwaliteit: groene groei!
Naast meer slagkracht is transparantie en een democratische legitimering van de samenwerking een belangrijke doelstelling van de versterkte regionale samenwerking. De versterkte regio heeft geresulteerd in het openbaar lichaam de Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen (verder Groene Metropoolregio). De Gemeenschappelijke regeling Regio Arnhem-Nijmegen vormt de basis van de samenwerking tussen de 18 colleges van burgemeester en wethouders van de deelnemende gemeenten.
Openbaar en gemeentelijk belang
gemeentelijk belang
Als gemeente streven we naar een goede en opgavegerichte samenwerking tussen de deelnemende gemeenten en partners in de regio om zo een wezenlijke bijdrage aan het realiseren van de ambities van de Groene Metropool Regio. De opgaven en ambities zijn vastgelegd in de Regionale Agenda Arnhem Nijmegen en worden jaarlijks uitgewerkt in een programma. Hierbij wordt intensief samengewerkt met de Stichting Economic Board regio Arnhem-Nijmegen, een zogenaamde triple helix-organisatie, waarbinnen regionaal wordt samengewerkt tussen ondernemers, onderwijs- en kennisinstellingen en overheid. In het voorjaar is de regionale agenda 2023-2024 vastgesteld; als direct gevolge van diverse amendementen en moties nu voor een periode van 2 jaar.
Nijmegen heeft de ambitie in te tekenen op alle opgaven en heeft ook in elke opgave een bestuurlijk afgevaardigde.Actualiteiten en risico's
Uitgangspunt van de versterkte samenwerking is de regionale agenda en een regiobureau dat deze samenwerking ondersteunt. Dit vraagt om een bureau dat altijd werkt vanuit de bedoeling: de visie en opgaven. Het regiobureau is een netwerkorganisatie bij uitstek. Gekozen is voor een compact regiobureau vanuit een eigen kantoor aan de Nijverheidsweg 2a in Elst. De informatievoorziening wordt verzorgd door het regio. Hieraan wordt nog dit jaar een flinke impuls gegeven. Onze positie en profilering wordt vanuit dit bureau door lobby voor de vijf opgaven (public affairs) in Den Haag, Brussel en Duitsland versterkt.
- Waalfront BV
Waalfront BV
Openbaar en gemeentelijk belang
Realisatie van het stadsdeel Waalfront door deelname in het risicodragend uitvoeren van de grondexploitatie voor het plangebied door middel van verwerven, bouw- en woonrijp maken van gronden en panden, het realiseren van binnenwijkse voorzieningen, het uitgeven van bouwrijpe kavels en gronden voor de realisatie van woningen en bijbehorende voorzieningen.
De vennootschap OBW Beheer BV is opgericht om als beherend vennoot deel te nemen in de commanditaire vennootschap Ontwikkelingsbedrijf Waalfront CV (OBW CV). De vennootschap neemt voor 2% deel in de CV. De overige deelnemers in de CV zijn Waalfront BV (100% eigendom Gemeente Nijmegen) en Rabo Vastgoed, ieder voor 49%.
De beherend vennoot stuurt de ontwikkelingen en activiteiten binnen OBW CV aan. De BV blijft contractueel in stand gedurende de hele realisatieperiode van het Waalfront en de levensduur van Ontwikkelingsbedrijf Waalsprong CV. Vooralsnog is de looptijd van de gebiedsontwikkeling tot en met 2028.
Actualiteiten en risico's
De grex 2022 prognosticeert een tekort van circa € 22 miljoen op netto contante waarde. Het totale gemeentelijke risicobedrag (GREX risico + gemeentelijke risico’s) bedraagt € 3,6 miljoen. De grex 2022 is in de aandeelhoudersvergadering vastgesteld en is aangeboden aan de gemeenteraad voor wensen en bedenkingen.
De deelgebieden Handelskade en Batavia zijn afgerond. Tot en met 2022 wordt gewerkt aan de afwerking van het park Fort Kraijenhoff. Het deelproject Dijkkwartier Oost (Havenkade) met 320 woningen wordt in 2023 afgerond, inclusief de aansluiting van de Laan van Oost Indië op de Weurtseweg.
Medio 2023 zal worden gestart met de restauratie van het te behouden deel van het Honigcomplex. Wanneer de marktsituatie het toelaat, dan zal in 2023 eveneens worden gestart met de bouw van woningen in het Waalkwartier (terrein voormalig slachthuis) en de inrichting van de Waalhaven.
De grex 2023 Waalfront wordt eind 2022 aan de gemeenteraad voorgelegd voor wensen en bedenkingen. - GR Basisregeling Regio Nijmegen in Nijmegen
GR Basisregeling Regio Nijmegen in Nijmegen
Openbaar en gemeentelijk belang
In artikel 4 van deze regeling staat opgenomen dat de regeling tot doel heeft gemeenschappelijke belangen met een regionaal c.q. intergemeentelijk karakter van de deelnemende gemeenten te behartigen, teneinde een evenwichtige ontwikkeling in het Regiobeleid te bevorderen. De regeling fungeert als platform voor de voltallige colleges, maar “slaapt”.
Actualiteiten en risico's
Er zijn geen ontwikkelingen.