Programmabegroting
In deze Stadsbegroting worden de financiële wijzigingen bij de inhoudelijke programma's toegelicht. Een aantal belangrijke punten wordt hieronder toegelicht.
Ambities en doelen Initiatiefvoorstel Coalitieakkoord 2022 - 2026 integraal verwerkt
In deze Stadsbegroting zijn de plannen uit het initiatiefvoorstel 'Ons Nijmegen. Stad van iedereen' verwerkt. Daarbij zijn er geen bijstellingen op de ambities gedaan. Wel bleek op een aantal onderdelen een financiële bijstelling nodig. De grootste aanpassing is dat in deze begroting ook middelen voor het warmtenet worden gereserveerd. Dit wordt toegelicht onder het programma openbare ruimte.
Aanpassing prijzen in 2023
Uw raad heeft op 22 juni de grondslagen en uitgangspunten voor deze Stadsbegroting vastgesteld. De prijsbijstellingen uit dat voorstel waren gebaseerd op het Centraal Economisch Plan van het Centraal Plan Bureau (CPB) uit maart dit jaar. In de raming uit augustus van het CPB bleken prijzen voor materiële lasten fors meer gestegen te zijn: in maart was dit 4,8%, op basis van de augustusraming is dit 12,4%.
Dit leverde een lastig vraagstuk op. Formeel waren de uitgangspunten door uw raad vastgesteld. Maar, het niet aanpassen van de prijzen betekent het komende jaar budgettaire knelpunten. Daarom heeft ons college in deze begroting, vanwege de uitzonderlijke hoge prijsstijgingen, het prijspeil in het begrotingsjaar 2023 aangepast op basis van de augustusraming van het CPB. Hiermee worden de programmabudgetten verruimd, waarmee niet alleen prijsstijgingen opgevangen kunnen worden, maar bijvoorbeeld ook extra subsidiebudget wordt toegevoegd. In totaal geeft dit 14,2 miljoen euro aan budgetruimte. Net als de programmabudgetten stellen we ook de gemeentelijke tarieven bij. Hiermee stijgen de gemeentelijke opbrengsten met 2,2 miljoen euro. Omdat het rijk voor haar begroting ook van de cijfers van het CPB uitgaat kunnen we een hoger gemeentefonds verwachten. Op basis van de afspraak tussen rijk en gemeenten is becijferd dat vanuit het rijk circa 10 miljoen euro aan prijsbijstelling te verwachten is. In totaal resteert een nadelig resultaat op deze prijsbijstelling van 2,0 miljoen euro.
De begrotingsjaren 2024 tot en met 2026 zijn niet aangepast. Deze worden, volgens de reguliere afspraken, volgend jaar bijgesteld.
Geen sluitende begroting in 2026
Zoals in de inleiding is geschreven, sluit deze begroting nadelig in 2026. De belangrijkste reden hiervoor is dat het rijk, door het eenzijdig aanpassen van de rekenregels, het gemeentefonds in 2026 laat dalen ten opzichte van de voorgaande jaren. In 2026 is er dus minder beschikbaar vanuit het gemeentefonds dan in 2025. De afgelopen maanden is dit ook bekend geworden als 'het ravijn'.
Hoewel ons college voor een r realistisch en een deugdelijke begroting staat, kiest ons college nu voor het afgeven van een signaal door een niet sluitende begroting in 2026 te presenteren. Dit college verwacht de oplossing voor het ravijn van diegene die het ravijn heeft gecreëerd: het rijk.
Voorgestelde veranderingen zijn verwerkt in deze begroting
In deze Stadsbegroting zijn de voorgestelde veranderingen in de begrotingscijfers verwerkt. Hiermee is er direct een volledig beeld van de financiële doorwerking op de programmabegroting. De veranderingen worden bij de programma's toegelicht onder het kopje 'Wat kost het? - Veranderingen in de begroting'.
Bedragen * € 1.000 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
Stand Stadsbegroting 2022 - 2025 | 430 | 374 | 750 | 750 | |
Bestuur en organisatie | |||||
Accountantskosten | -140 | -140 | -140 | -140 | |
AVG-proof maken van Corsa | -150 | -150 | -150 | -150 | |
Invoeren van IRMA als digitale identiteitsvoorziening | -270 | -20 | -20 | -20 | |
Lobbyagenda | -100 | -100 | -100 | -100 | |
MijnWijkplan doorontwikkelen | -25 | -25 | -25 | -25 | |
Minder leges VOG | -65 | -65 | -65 | -65 | |
Verbeteren van de dienstverlening | -500 | -500 | -500 | -500 | |
Verhogen van de cyberveiligheid | -163 | -480 | -480 | -480 | |
Verschuiving: programma Beveiliging IRVN | -203 | 73 | |||
Vervallen generieke korting IRVN | -130 | -130 | -130 | -130 | |
Taakmutaties gemeentefonds, IU's en DU's | |||||
Actielijn 2 Robuust rechtsbeschermingssysteem | -280 | -280 | -292 | -301 | |
Actielijn 3 Systeemleren | -57 | -59 | -60 | -62 | |
Actielijn 5 Impuls integraal werken | -80 | ||||
Versterking dienstverlening gemeenten: Systeemleren | -48 | -48 | -50 | -51 | |
Totaal Bestuur en organisatie | -2.211 | -1.924 | -2.012 | -2.024 | |
Programma Veiligheid | |||||
Taakmutaties gemeentefonds, IU's en DU's | |||||
Anit discriminatie voorzieningen | -50 | -52 | -53 | -53 | |
DU Versterken dienstverlening gemeenten: personen met verward gedrag | -284 | -284 | -284 | -284 | |
Experiment gesloten coffeeshopketen (DU) | -196 | -196 | |||
Landelijke structuur | -44 | -48 | -49 | -49 | |
Totaal Veiligheid | -574 | -580 | -386 | -386 | |
Programma Economie en toerisme | |||||
Aantrekkelijke binnenstad | -500 | -500 | -500 | -500 | |
Actieprogramma Economische Visie en de Impuls Lokale Economie | -650 | -650 | -300 | ||
Groene metropoolregio, incl. verstedelijkingsstrategie (corr.SB'22) | -86 | -86 | -86 | ||
Uitbaggeren Oostkanaalhavens | -1.900 | ||||
Via-T | -1.050 | ||||
Totaal Economie en toerisme | -4.100 | -1.236 | -886 | -586 | |
Programma Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg | |||||
Actieprogramma Inclusie VN-verdrag handicap: | -300 | -300 | -300 | -300 | |
Behouden Financieel Experts in de Wijk | -438 | -438 | -438 | -438 | |
Dierenwelzijn: | -30 | -40 | -50 | -50 | |
Impuls ondersteuning van jongeren | -250 | -250 | -250 | -250 | |
Impuls welzijnsaanbod voor ouderen | -300 | -300 | -300 | -300 | |
Jeugd | -4.900 | -4.600 | pm | pm | |
Jeugd; doorwerking afspraken vanuit hervormingsagenda | 2.500 | ||||
Nijmeegs Jongerenperspectieffonds | -300 | -250 | -250 | -250 | |
Ombudsfunctie | -245 | -235 | -235 | -235 | |
Regenboogagenda | -100 | -100 | -100 | ||
Subsidie anti-discriminatie | -100 | -100 | -100 | -100 | |
Taakveld geëscaleerde zorg 18+ (beschermd wonen) | 3.220 | 2.600 | 2.600 | 2.000 | |
Taakveld Maatwerkdienstverlening 18+ Wmo HH | -1.004 | -1.004 | pm | pm | |
Taakveld Maatwerkvoorzieningen Wmo HM | -869 | -869 | pm | pm | |
Tijdelijke inzet Attentiewijken (jeugdartsen en wijkverplgkundigen) | -185 | -93 | -46 | 0 | |
Uitbreiding doorbraakmethode | -180 | -180 | -180 | -180 | |
Taakmutaties gemeentefonds, IU's en DU's | |||||
Actielijn 4 Versterking ondersteuning wijkteams | -563 | -576 | -590 | -675 | |
Beschermd Wonen (IU): loon- prijs- en volumebijstelling | -3.593 | -3.593 | -3.593 | -3.593 | |
Eigen bijdrage huishoudelijke hulp (Coalitieakkoord) | 980 | 1.009 | |||
Inburgering: leerbaarheidstoets | -47 | -47 | -49 | -50 | |
Jeugdhulp kinderen in een AZC (DU) | -65 | -65 | -65 | -65 | |
Maatschappelijke opvang en OGGz (DU) | 31 | 31 | 31 | 31 | |
Salarislasten zorgdomein Jeugd | -475 | -484 | -492 | -504 | |
Salarislasten zorgdomein WMO | -413 | -421 | -431 | -443 | |
Vrouwenopvang (DU) | -522 | -522 | -522 | 2 | |
Valpreventie ouderen | 110 | 163 | 167 | 181 | |
Totaal Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg | -11.518 | -11.673 | -4.213 | -1.710 | |
Programma Werk en Inkomen | |||||
Maatwerkbanen | -500 | -500 | -500 | -500 | |
Meedoenregeling naar 140% | -360 | -360 | -360 | -360 | |
Voedselbank naar sociale supermarkt | -80 | ||||
Taakmutaties gemeentefonds, IU's en DU's | |||||
Armoedebestrijding kinderen (DU) | -24 | -24 | -24 | -24 | |
Participatie: loon- en prijsbijstelling 2022 | -56 | -57 | -58 | -60 | |
Totaal Werk en Inkomen | -1.020 | -941 | -942 | -944 | |
Programma Onderwijs | |||||
Kansengelijkheid onderwijs | -1.000 | -1.000 | -1.000 | -750 | |
Leerlingenvervoer effect indexering + stijging leerlingen | -212 | -212 | -212 | -212 | |
Leerlingenvervoer invoering ZERO emissie | 0 | -107 | -249 | -266 | |
Totaal Onderwijs | -1.212 | -1.319 | -1.461 | -1.228 | |
Programma Bereikbaarheid | |||||
Aanpak hotspots | -300 | -300 | -300 | -300 | |
Laadinfra | -300 | -300 | -300 | -100 | |
Mobiliteit | -200 | -200 | -200 | -200 | |
Uitbreiden fietsparkeren/tegengaan wildparkeren | -25 | -25 | -25 | -25 | |
Taakmutaties gemeentefonds, IU's en DU's | |||||
Extra capaciteit BOA’s (DU) | -61 | -61 | -61 | -61 | |
Totaal Bereikbaarheid | -886 | -886 | -886 | -686 | |
Programma Wonen en Stedelijke Ontwikkeling | |||||
Afwikkeling verkoop panden Thermion | -300 | -300 | -300 | -300 | |
Commissie beeldkwaliteit | -150 | -150 | -150 | -150 | |
gezamenlijk wonen, zoals CPO, woonverenigingen en Knarrenhoven | -100 | -100 | -100 | -100 | |
Huurteams | -150 | -150 | -150 | -150 | |
Implementatie omgevingswet | -800 | -800 | -800 | ||
Kamerverhuurbeleid | -300 | -300 | -300 | ||
Realiseren flexibele woonruimte | -300 | -300 | -300 | -300 | |
Regulering zoals zelfbewoningsplicht | -170 | -170 | -170 | -170 | |
Waalfront, NYMA en Engie | -98 | -98 | -60 | -60 | |
Woonfonds | -10.000 | ||||
Totaal Wonen en Stedelijke Ontwikkeling | -12.068 | -2.368 | -2.330 | -1.530 | |
Programma Openbare ruimte | |||||
10.000 woningen aardgasvrij | -1.700 | -1.700 | -1.700 | -1.700 | |
Actieve aanpak tekort op het elektriciteitsnet | -100 | -100 | -100 | -100 | |
Focus op grootgebruikers (van energie) | -250 | -250 | -250 | -250 | |
Handhaving milieutaken | -500 | -500 | -500 | -500 | |
Luchtkwaliteit | -100 | -100 | -100 | -100 | |
Maatregelen Waalstrand Veur lent enSnelbinder | -175 | -175 | -175 | -175 | |
Minder afval, meer hergebruik (1x grofvuil ophalen) | -300 | -300 | -300 | -300 | |
Nieuwbouw maximaal benutten voor zonnepanelen | -250 | -250 | -250 | -250 | |
Subsidieregeling voor doe-het-zelvers en gratis maatwerkadvies | -1.700 | -1.700 | -1.700 | ||
Terugdraaien bezuiniging gladheidsbestrijding | -100 | -100 | -100 | -100 | |
Uitvoeringsbudget verduurzamen maatschappelijk vastgoed | -100 | -100 | -100 | -100 | |
Vergroenen van de openbare ruimte | -250 | -250 | -250 | -250 | |
Warmtenetfonds | -3.000 | -5.000 | -6.000 | -1.000 | |
Totaal Openbare ruimte | -8.525 | -10.525 | -11.525 | -4.825 | |
Programma Cultuur en Cultureel erfgoed | |||||
Erfgoed | -1.550 | -950 | -950 | -950 | |
Verhogen cultuurbudget | -2.000 | -2.000 | -2.000 | -2.000 | |
Vestiging bibliotheek Nijmegen Noord | -500 | ||||
Taakmutaties gemeentefonds, IU's en DU's | |||||
Lokaal cultuuraanbod (covid-19) | 18 | 18 | 16 | ||
Totaal Cultuur en Cultureel erfgoed | -3.532 | -2.932 | -2.934 | -3.450 | |
Programma Sport | |||||
Besparing exploitatie vanwege nieuw zwembad | 500 | ||||
Bijstelling huur NEC-stadion | -67 | -67 | -67 | -67 | |
Waalhalla en urban sports | -50 | -50 | -50 | -50 | |
Taakmutaties gemeentefonds, IU's en DU's | |||||
Brede impuls combinatiefuncties/buurtsportcoaches (DU) | -765 | -765 | -765 | -765 | |
Totaal Sport | -882 | -882 | -882 | -382 | |
Programma Financiën | |||||
Ontwikkeling algemene middelen | |||||
Aantallen, indexering, etc. | -1.898 | -1.897 | -2.766 | -3.802 | |
gemeentefonds | 30.469 | 40.971 | 53.348 | 19.385 | |
Te ramen aanvullende middelen jeugd vanaf 2024 | 4.000 | 3.600 | 2.200 | ||
Treasury | -248 | -812 | -1.284 | -1.212 | |
Vrijval stelpost volumegroei (gemeentefonds) | 1.500 | 1.500 | 1.500 | 1.500 | |
Andere besluiten | |||||
Afschaffen hondenbelasting | -1.051 | -1.051 | -1.051 | -1.051 | |
Toevoeging kapitaallasten (uitbreiding investeringsruimte) | -2.823 | -5.677 | -9.840 | ||
Uitvoering groeit mee met de stad | -2.000 | -2.000 | -2.000 | -2.000 | |
Ontwikkeling zorg kosten vanaf 2025 | |||||
- kostenontwikkleing jeugd en WMO vanaf 2025 | -6.373 | -6.273 | |||
- verwachte besparingen als gevolg van preventie | 300 | 600 | |||
Bijstelling indexering 2023 | -1.997 | ||||
Niet reserveren voor volumegroei zorg in 2026 | 4.500 | ||||
Taakmutaties gemeentefonds, IU's en DU's | |||||
gemeentefonds | 7.464 | 7.370 | 6.244 | 5.817 | |
Totaal financiën exclusief verrekening saldireserve | 32.334 | 45.258 | 45.841 | 9.824 | |
Totalen voor verrekening met saldireserve | -13.860 | 10.366 | 18.134 | -7.177 | |
Verrekening met saldireserve (programma financiën) | 13.860 | -10.366 | -18.134 | 3.801 | |
Totaal | 0 | 0 | 0 | -3.376 |