Begroting

Financieel beeld

Programmabegroting

In deze Stadsbegroting worden de financiële wijzigingen bij de inhoudelijke programma's toegelicht.  Een aantal belangrijke punten wordt hieronder toegelicht.

Ambities en doelen Initiatiefvoorstel Coalitieakkoord 2022 - 2026 integraal verwerkt
In deze Stadsbegroting zijn de plannen uit het initiatiefvoorstel 'Ons Nijmegen. Stad van iedereen' verwerkt. Daarbij zijn er geen bijstellingen op de ambities gedaan. Wel bleek op een aantal onderdelen een financiële bijstelling nodig. De grootste aanpassing is dat in deze begroting ook middelen voor het warmtenet worden gereserveerd. Dit wordt toegelicht onder het programma openbare ruimte.

Aanpassing prijzen in 2023
Uw raad heeft op 22 juni de grondslagen en uitgangspunten voor deze Stadsbegroting vastgesteld. De prijsbijstellingen uit dat voorstel waren gebaseerd op het Centraal Economisch Plan van het Centraal Plan Bureau (CPB) uit maart dit jaar. In de raming uit augustus van het CPB bleken prijzen voor materiële lasten fors meer gestegen te zijn: in maart was dit 4,8%, op basis van de augustusraming is dit 12,4%.
Dit leverde een lastig vraagstuk op. Formeel waren de uitgangspunten door uw raad vastgesteld. Maar, het niet aanpassen van de prijzen betekent het komende jaar budgettaire knelpunten.  Daarom heeft ons college in deze begroting, vanwege de uitzonderlijke hoge prijsstijgingen, het prijspeil in het begrotingsjaar 2023 aangepast op basis van de augustusraming van het CPB. Hiermee worden de programmabudgetten verruimd, waarmee niet alleen prijsstijgingen opgevangen kunnen worden, maar bijvoorbeeld ook extra subsidiebudget wordt toegevoegd. In totaal geeft dit 14,2 miljoen euro aan budgetruimte. Net als de programmabudgetten stellen we ook de gemeentelijke tarieven bij. Hiermee stijgen de gemeentelijke opbrengsten met 2,2 miljoen euro.  Omdat het rijk voor haar begroting ook van de cijfers van het CPB uitgaat kunnen we een hoger gemeentefonds verwachten. Op basis van de afspraak tussen rijk en gemeenten is becijferd dat vanuit het rijk circa 10 miljoen euro aan prijsbijstelling te verwachten is. In totaal resteert een nadelig resultaat op deze prijsbijstelling van 2,0 miljoen euro.
De begrotingsjaren 2024 tot en met 2026 zijn niet aangepast. Deze worden, volgens de reguliere afspraken, volgend jaar bijgesteld.

Geen sluitende begroting in 2026
Zoals in de inleiding is geschreven, sluit deze begroting nadelig in 2026. De belangrijkste reden hiervoor is dat het rijk, door het eenzijdig aanpassen van de rekenregels, het gemeentefonds in 2026 laat dalen ten opzichte van de voorgaande jaren. In 2026 is er dus minder beschikbaar vanuit het gemeentefonds dan in 2025. De afgelopen maanden is dit ook bekend geworden als 'het ravijn'.
Hoewel ons college voor een r realistisch en een deugdelijke begroting staat, kiest ons college nu voor het afgeven van een signaal door een niet sluitende begroting in 2026 te presenteren.  Dit college verwacht de oplossing voor het ravijn van diegene die het ravijn heeft gecreëerd: het rijk.

Voorgestelde veranderingen zijn verwerkt in deze begroting

In deze Stadsbegroting zijn de voorgestelde veranderingen in de begrotingscijfers verwerkt. Hiermee is er direct een volledig beeld van de financiële doorwerking op de programmabegroting. De veranderingen worden bij de programma's toegelicht onder het kopje 'Wat kost het? - Veranderingen in de begroting'.

Bedragen * € 1.000

2023

2024

2025

2026

Stand Stadsbegroting 2022 - 2025

430

374

750

750

Bestuur en organisatie

Accountantskosten

-140

-140

-140

-140

AVG-proof maken van Corsa

-150

-150

-150

-150

Invoeren van IRMA als digitale identiteitsvoorziening

-270

-20

-20

-20

Lobbyagenda

-100

-100

-100

-100

MijnWijkplan doorontwikkelen

-25

-25

-25

-25

Minder leges VOG

-65

-65

-65

-65

Verbeteren van de dienstverlening

-500

-500

-500

-500

Verhogen van de cyberveiligheid

-163

-480

-480

-480

Verschuiving:  programma Beveiliging IRVN

-203

73

Vervallen generieke korting IRVN

-130

-130

-130

-130

Taakmutaties gemeentefonds, IU's en DU's

Actielijn 2 Robuust rechtsbeschermingssysteem

-280

-280

-292

-301

Actielijn 3 Systeemleren

-57

-59

-60

-62

Actielijn 5 Impuls integraal werken

-80

Versterking dienstverlening gemeenten: Systeemleren

-48

-48

-50

-51

Totaal Bestuur en organisatie

-2.211

-1.924

-2.012

-2.024

Programma Veiligheid

Taakmutaties gemeentefonds, IU's en DU's

Anit discriminatie voorzieningen

-50

-52

-53

-53

DU Versterken dienstverlening gemeenten: personen met verward gedrag

-284

-284

-284

-284

Experiment gesloten coffeeshopketen (DU)

-196

-196

Landelijke structuur

-44

-48

-49

-49

Totaal Veiligheid

-574

-580

-386

-386

Programma Economie en toerisme

Aantrekkelijke binnenstad

-500

-500

-500

-500

Actieprogramma Economische Visie en de Impuls Lokale Economie

-650

-650

-300

Groene metropoolregio, incl. verstedelijkingsstrategie (corr.SB'22)

-86

-86

-86

Uitbaggeren Oostkanaalhavens

-1.900

Via-T

-1.050

Totaal Economie en toerisme

-4.100

-1.236

-886

-586

Programma Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg

Actieprogramma Inclusie VN-verdrag handicap:

-300

-300

-300

-300

Behouden Financieel Experts in de Wijk

-438

-438

-438

-438

Dierenwelzijn:

-30

-40

-50

-50

Impuls ondersteuning van jongeren

-250

-250

-250

-250

Impuls welzijnsaanbod voor ouderen

-300

-300

-300

-300

Jeugd

-4.900

-4.600

pm

pm

Jeugd; doorwerking afspraken vanuit hervormingsagenda

2.500

Nijmeegs Jongerenperspectieffonds

-300

-250

-250

-250

Ombudsfunctie

-245

-235

-235

-235

Regenboogagenda

-100

-100

-100

Subsidie anti-discriminatie

-100

-100

-100

-100

Taakveld geëscaleerde zorg 18+ (beschermd wonen)

3.220

2.600

2.600

2.000

Taakveld Maatwerkdienstverlening 18+ Wmo HH

-1.004

-1.004

pm

pm

Taakveld Maatwerkvoorzieningen Wmo HM

-869

-869

pm

pm

Tijdelijke inzet Attentiewijken (jeugdartsen en wijkverplgkundigen)

-185

-93

-46

0

Uitbreiding doorbraakmethode

-180

-180

-180

-180

Taakmutaties gemeentefonds, IU's en DU's

Actielijn 4 Versterking ondersteuning wijkteams

-563

-576

-590

-675

Beschermd Wonen (IU): loon- prijs- en volumebijstelling

-3.593

-3.593

-3.593

-3.593

Eigen bijdrage huishoudelijke hulp (Coalitieakkoord)

980

1.009

Inburgering: leerbaarheidstoets

-47

-47

-49

-50

Jeugdhulp kinderen in een AZC (DU)

-65

-65

-65

-65

Maatschappelijke opvang en OGGz (DU)

31

31

31

31

Salarislasten zorgdomein Jeugd

-475

-484

-492

-504

Salarislasten zorgdomein WMO

-413

-421

-431

-443

Vrouwenopvang (DU)

-522

-522

-522

2

Valpreventie ouderen

110

163

167

181

Totaal Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg

-11.518

-11.673

-4.213

-1.710

Programma Werk en Inkomen

Maatwerkbanen

-500

-500

-500

-500

Meedoenregeling naar 140%

-360

-360

-360

-360

Voedselbank naar sociale supermarkt

-80

Taakmutaties gemeentefonds, IU's en DU's

Armoedebestrijding kinderen (DU)

-24

-24

-24

-24

Participatie: loon- en prijsbijstelling 2022

-56

-57

-58

-60

Totaal Werk en Inkomen

-1.020

-941

-942

-944

Programma Onderwijs

Kansengelijkheid onderwijs

-1.000

-1.000

-1.000

-750

Leerlingenvervoer effect indexering + stijging leerlingen

-212

-212

-212

-212

Leerlingenvervoer invoering ZERO emissie

0

-107

-249

-266

Totaal Onderwijs

-1.212

-1.319

-1.461

-1.228

Programma Bereikbaarheid

Aanpak hotspots

-300

-300

-300

-300

Laadinfra

-300

-300

-300

-100

Mobiliteit

-200

-200

-200

-200

Uitbreiden fietsparkeren/tegengaan wildparkeren

-25

-25

-25

-25

Taakmutaties gemeentefonds, IU's en DU's

Extra capaciteit BOA’s (DU)

-61

-61

-61

-61

Totaal Bereikbaarheid

-886

-886

-886

-686

Programma Wonen en Stedelijke Ontwikkeling

Afwikkeling verkoop panden Thermion

-300

-300

-300

-300

Commissie beeldkwaliteit

-150

-150

-150

-150

gezamenlijk wonen, zoals CPO, woonverenigingen en Knarrenhoven

-100

-100

-100

-100

Huurteams

-150

-150

-150

-150

Implementatie omgevingswet

-800

-800

-800

Kamerverhuurbeleid

-300

-300

-300

Realiseren flexibele woonruimte

-300

-300

-300

-300

Regulering zoals zelfbewoningsplicht

-170

-170

-170

-170

Waalfront, NYMA en Engie

-98

-98

-60

-60

Woonfonds

-10.000

Totaal Wonen en Stedelijke Ontwikkeling

-12.068

-2.368

-2.330

-1.530

Programma Openbare ruimte

10.000 woningen aardgasvrij

-1.700

-1.700

-1.700

-1.700

Actieve aanpak tekort op het elektriciteitsnet

-100

-100

-100

-100

Focus op grootgebruikers (van energie)

-250

-250

-250

-250

Handhaving milieutaken

-500

-500

-500

-500

Luchtkwaliteit

-100

-100

-100

-100

Maatregelen Waalstrand Veur lent enSnelbinder

-175

-175

-175

-175

Minder afval, meer hergebruik (1x grofvuil ophalen)

-300

-300

-300

-300

Nieuwbouw maximaal benutten voor zonnepanelen

-250

-250

-250

-250

Subsidieregeling voor doe-het-zelvers en gratis maatwerkadvies

-1.700

-1.700

-1.700

Terugdraaien bezuiniging gladheidsbestrijding

-100

-100

-100

-100

Uitvoeringsbudget verduurzamen maatschappelijk vastgoed

-100

-100

-100

-100

Vergroenen van de openbare ruimte

-250

-250

-250

-250

Warmtenetfonds

-3.000

-5.000

-6.000

-1.000

Totaal Openbare ruimte

-8.525

-10.525

-11.525

-4.825

Programma Cultuur en Cultureel erfgoed

Erfgoed

-1.550

-950

-950

-950

Verhogen cultuurbudget

-2.000

-2.000

-2.000

-2.000

Vestiging bibliotheek Nijmegen Noord

-500

Taakmutaties gemeentefonds, IU's en DU's

Lokaal cultuuraanbod (covid-19)

18

18

16

Totaal Cultuur en Cultureel erfgoed

-3.532

-2.932

-2.934

-3.450

Programma Sport

Besparing exploitatie vanwege nieuw zwembad

500

Bijstelling huur NEC-stadion

-67

-67

-67

-67

Waalhalla en urban sports

-50

-50

-50

-50

Taakmutaties gemeentefonds, IU's en DU's

Brede impuls combinatiefuncties/buurtsportcoaches (DU)

-765

-765

-765

-765

Totaal Sport

-882

-882

-882

-382

Programma Financiën

Ontwikkeling algemene middelen

Aantallen, indexering, etc.

-1.898

-1.897

-2.766

-3.802

gemeentefonds

30.469

40.971

53.348

19.385

Te ramen aanvullende middelen jeugd vanaf 2024

4.000

3.600

2.200

Treasury

-248

-812

-1.284

-1.212

Vrijval stelpost volumegroei (gemeentefonds)

1.500

1.500

1.500

1.500

Andere besluiten

Afschaffen hondenbelasting

-1.051

-1.051

-1.051

-1.051

Toevoeging kapitaallasten (uitbreiding investeringsruimte)

-2.823

-5.677

-9.840

Uitvoering groeit mee met de stad

-2.000

-2.000

-2.000

-2.000

Ontwikkeling zorg kosten vanaf 2025

- kostenontwikkleing jeugd en WMO vanaf 2025

-6.373

-6.273

- verwachte besparingen als gevolg van preventie

300

600

Bijstelling indexering 2023

-1.997

Niet reserveren voor volumegroei zorg in 2026

4.500

Taakmutaties gemeentefonds, IU's en DU's

gemeentefonds

7.464

7.370

6.244

5.817

Totaal financiën exclusief verrekening saldireserve

32.334

45.258

45.841

9.824

Totalen voor verrekening met saldireserve

-13.860

10.366

18.134

-7.177

Verrekening met saldireserve (programma financiën)

13.860

-10.366

-18.134

3.801

Totaal

0

0

0

-3.376

Deze pagina is gebouwd op 11/29/2022 11:31:24 met de export van 11/28/2022 15:13:08