Bereikbaarheid

Wat willen we komend jaar bereiken?

Wat willen we komend jaar bereiken?

We gaan in 2023 concreet aan de slag met het volgende:

We maken een uitvoeringsprogramma voor de versnelling van de mobiliteitstransitie
Nijmegen groeit. De komende jaren komen er meer Nijmegenaren bij. Dat betekent ook iets voor de mobiliteit in onze stad. Om onze stad duurzaam bereikbaar te houden, betekent dit dat we moeten investeren in onze infrastructuur en mensen moeten verleiden om daar op een slimme manier gebruik van te maken. Zodat ondernemers die hun auto nodig hebben niet onnodig in de file terecht komen, maar mensen die een andere vervoersmiddel kunnen gebruiken dan de auto dit ook zo veel mogelijk doen. Eind 2022 maken we een uitvoeringsprogramma versnelling mobiliteitstransitie, waarin we beschrijven welke stappen we gaan zetten om de stad duurzaam bereikbaar te houden. Dit programma delen we met de raad. In 2023 beginnen we met de uitvoering van dit programma.

Op termijn wordt de binnenstad autoluw, dit traject starten we in 2023
We willen graag dat de binnenstad per auto goed bereikbaar blijft voor bewoners, maar hebben het liefst dat bezoekers op een andere manier naar de stad komen. Dit kan echter alleen als we dit ook goed faciliteren. Hoe we dit doen, beschrijven we in het uitvoeringsprogramma versnelling mobiliteitstransitie. Impactrijke maatregelen in en rondom de binnenstad lopen zoveel mogelijk gelijk op met het creëren van de juiste randvoorwaarden in de infrastructuur in en om de stad.

We werken de parkeernota Parkeren in Nijmegen 2020-2030 uit
De parkeernota is in november 2020 vastgesteld. In 2021 hebben we deze nota verder uitgewerkt, waarna daadwerkelijke uitvoering van een aantal beleidsuitgangspunten plaats zal vinden in 2022. De vastgestelde parkeernota (met de amendementen van de raad daarin verwerkt) vormt de basis voor onze keuzes. De eerste resultaten van de parkeernota worden geëvalueerd.

We houden de auto bereikbaarheid op peil
We richten ons op het hoofdnetwerk voor de auto met een verkeersmanagementvisie, een plan voor mobiliteitshubs en transferia, een strategische agenda A50 en een bereikbaarheidsstudie voor de zuidwestflank van Nijmegen. Zodat de stad goed bereikbaar blijft, maar er alternatieven worden aangeboden aan de rand van de stad voor de 'last mile' van bezoekers en forenzen, zoals hubs, transferia en goede openbaarvervoerverbindingen.

We brengen de wegen met een mogelijke verlaging naar 30 km in beeld
We werken aan een nieuwe wegencategoriseringskaart met daarop de wegen die in de toekomst mogelijk kunnen worden afgewaardeerd van 50 km/uur naar 30 km/uur. Bij onderhoud wordt overwogen deze wegen af te waarderen om de verkeersveiligheid en leefbaarheid te vergroten. In 2021 hebben we een uitvoeringsagenda verkeersveiligheid vastgesteld. Als we keuzes moeten maken voor de verkeersveiligheid, gebruiken we deze agenda voor onze afwegingen.

We stimuleren en faciliteren het elektrisch rijden
De mobiliteit in de stad zien we graag zo duurzaam mogelijk en liefst emissie vrij. Vanuit het programma laadinfrastructuur stimuleren en faciliteren we het elektrisch rijden. De aanpak en criteria werken we uit in plaatsingsbeleid. We werken met een plankaart met toekomstige locaties voor openbare laadpalen. Met deze kaart is inspraak van inwoners en belanghebbenden mogelijk. Voor het plaatsen van laadpalen werken we samen met een concessiepartij. Zij plaatsen palen op aanvraag en voor de vraag uit. Voor andere vormen van laadinfra en andere doelgroepen worden maatregelen uitgewerkt. Denk daarbij aan kaders voor snellaadstations in en rond de stad, laadstations voor OV-bussen en maatregelen voor een efficiënter gebruik van laadpalen. Ook gaan we bij nieuwbouw de mogelijkheid van laadpunten samen met lantaarnpalen en andere objecten uitwerken.

We implementeren de beleidskaders deelmobiliteit
Met de uitgifte van vergunningen voor deeltweewielers hebben we een eerste stap gezet met de uitvoering van de beleidskaders deelmobiliteit. In 2023 gaan we dit verder uitbreiden aan de hand van de evaluaties van de pilot eHubs en de pilot Flexibele Parkeermachtigingen. De uitkomsten van de beide pilots worden dan gebruikt om de  deelbakfietsen en freefloating deelauto’s steeds meer een plek te geven in Nijmegen. Halverwege 2023 moet hier iets permanent voor worden geregeld. Daarnaast gaan we inzetten op het stimuleren van gedrag en werken aan de bekendheid en gewoonte om deelmobiliteit te gebruiken.

We verbeteren het fietsnetwerk en breiden dit verder uit
Onze inzet van de afgelopen jaren op het gebied van de fiets heeft geleid tot een grote toename in het aantal fietsers. Voor de bereikbaarheid en leefbaarheid van de stad is het belangrijk dat we de beschikbare ruimte zo efficiënt mogelijk benutten. Fietsen neemt relatief weinig ruimte in, is duurzaam en gezond. We zetten daarom ons succesvolle fietsbeleid door. Dit betekent onder andere dat er nieuwe (snelle) fietsroutes bijkomen en we gaan onderzoeken of en waar fietsers vaker groen kunnen krijgen bij verkeerslichten.

We voeren verder de programmering van fietsprojecten uit
Uit de fietstellingen blijkt dat het aantal fietsers toeneemt. Daarnaast verwachten we dat het aantal fietsers zowel door het ingezette mobiliteitsbeleid als door de groei van de stad, de komende jaren zal blijven toenemen. Ook de diversiteit aan typen fietsen neemt toe, alsmede de snelheidsverschillen. Om de fietskwaliteit te verbeteren dan wel ten minste op peil te houden met de verwachte toename van het aantal fietsers, is in 2020 besloten tot het uitvoeren van de Programmering Fiets 2021-2025. In 2023 zullen de volgende projecten geheel of gedeeltelijk worden opgeleverd:
-   Ubbergseweg, laatste deel tussen de gemeenten Nijmegen en Berg en Dal
-   Weurtseweg, inrichten als fietsstraat
-   Krayenhofflaan, inrichten als fietsstraat
-   Verbeteren fietsdoorstroming en comfort op geregelde kruispunten
-   Integrale aanpak en voorbereidingen Groesbeekseweg
-   Onderzoek en aanpak gevaarlijke oversteken St. Annastraat.

We werken verder aan de mogelijkheden om de fiets te parkeren
Meer fietsers betekent ook een grotere fietsparkeerbehoefte. De parkeernota 2020 geeft hier onder meer over aan dat we uitzoeken waar er meer stallingen gerealiseerd moeten worden en dat de overlast van verkeerd geparkeerde fietsen moet worden aangepakt. In 2022 zijn de onderzoeken uitgevoerd. Na uitgebreide participatie en vaststelling van de maatregelen in 2022 worden de eerste maatregelen in 2023 uitgevoerd.

We bereiden de Snelle Fietsroute VeluweWaalpad voor
In 2020 en 2021 is onderzoek gedaan naar een tweede snelle fietsroute verbinding tussen Arnhem en Nijmegen, ditmaal aan de westzijde van de A325. Dit heeft geresulteerd in een tracéverkenning en bijbehorende kostenramingen. In 2022 heeft de bestuurlijke samenwerking zijn beslag gekregen en kunnen we  als ook de financiële paragraaf compleet is,  starten met de participatie, gevolgd door de voorbereidingswerkzaamheden.

We werken aan en realiseren infrastructurele maatregelen voor de bus.  
We werken aan maatregelen die de doorstroming voor de bus verbeteren en (mede daarmee) de aantrekkelijkheid van de bus vergroten. Uit onze regionale analyses van het (H)OV-netwerk, blijkt een aantal pijnpunten. Onder andere rondom het Industrieplein. Zo is het de bedoeling om in 2023 een nieuw stuk busbaan tussen de halte Sluis Weurt en de huidige busbaan te realiseren. Daarnaast onderzoeken we daar de mogelijkheid om een busdoorsteek te realiseren tussen de Industrieweg en de Weurtseweg. Voor onderzoek en realisatie van dit soort maatregelen is een subsidieregeling beschikbaar vanuit de provincie Gelderland..

We starten een verkenning van de opties voor een Waalkade zonder bussen.
We willen de binnenstad aantrekkelijker maken door verschillende plekken, waaronder de Waalkade, leefbaarder en groener te maken en beter aangepast aan het klimaat. We willen daarom de opties verkennen om op termijn de bus van de Waalkade te laten verdwijnen. Maar we kiezen daar alleen voor als er mogelijkheden zijn om de
binnenstad goed bereikbaar te houden. In 2023 starten we deze verkenning.

We stellen een plan op voor de (verdere) ontwikkeling van HUBS (P+R/Transferia).
We willen de binnenstad en de campus Heijendaal in de toekomst (meer) autoluw maken. Om dit mogelijk te maken moeten we autoverkeer afvangen aan de randen van de stad. Dit doen we met transferia aan de rand van de stad die een goede overstap bieden op frequent en betrouwbaar openbaar vervoer. Het plan is een verdere uitwerking van de strategische agenda hubs en knooppunten Arnhem en Nijmegen (2021) voor onze stad.

We brengen knelpunten op de S100 in kaart.
Binnen het gebied van de S100 ligt de prioriteit bij lopen, fietsen en openbaar vervoer. De S100 zelf is bedoeld voor de doorstroming van het autoverkeer, knelpunten worden opnieuw in kaart gebracht zodat gericht gewerkt kan worden aan oplossingen.

We vervangen verkeersregelinstallaties (VRI's)
We gaan in 2023 verder met het vervangen van een aantal verouderde VRI's omdat hierbij de veiligheid in het geding is.

Lasten & baten

x 1 miljoen

Lasten

58

5,8 %

Baten

24

2,4 %

Deze pagina is gebouwd op 11/29/2022 11:31:24 met de export van 11/28/2022 15:13:08