Economie en toerisme

Wat willen we komend jaar bereiken?

Wat willen we komend jaar bereiken?

Nijmegen kent een groot economisch potentieel en een bloeiende economie. De vraag naar personeel is op dit moment ongekend hoog. Tegelijkertijd zien we dat er nog veel onbenut arbeidspotentieel is. We blijven daarom investeren in de versterking van de economische veerkracht van onze stad. Onze ambitie is om meer en passend werk in de stad te realiseren op alle niveaus, zodat er voldoende werkgelegenheid is voor alle doelgroepen. We kiezen er daarom voor om een extra impuls te geven aan de uitvoering van de Economische Visie en het Actieplan voor de Binnenstad. We stellen hiervoor extra middelen beschikbaar. We kunnen dit uiteraard niet alleen en werken daarom intensief samen met ondernemers en organisaties in stad en regio. Via ons accountmanagement en de dienstverlening van het OndernemersPunt zorgen we voor een verbindende rol naar het bedrijfsleven en kennisinstellingen. Zo blijven we aantrekkelijk voor werkgevers en werknemers.

We gaan in 2023 concreet aan de slag met het volgende:

We stimuleren ondernemerschap bij startende én groeiende bedrijven
Ook in 2023 blijven we intensief in gesprek met de stad, op zoek naar nieuwe kansen om de lokale economie te versterken. Op basis van de aanpak uit de economische visie kunnen we flexibel meebewegen met de behoeften van ondernemers. Het midden- en kleinbedrijf (MKB) krijgt hierbij extra aandacht, omdat voor deze bedrijven het omschakelen naar bijvoorbeeld circulaire productie, het aantrekken van personeel en het digitaliseren van de dienstverlening een zwaardere opgave zal zijn. Voor startende bedrijven is StartUp Nijmegen al een succesvol concept. We kiezen ervoor om ook een zogenaamd scale up programma te ontwikkelen, waarin ondernemers begeleid worden in de groei van hun bedrijf. Zo willen we het voor groeiende bedrijven aantrekkelijk houden om in Nijmegen gevestigd te blijven. Het accountmanagement heeft hierin een belangrijke rol. Tenslotte blijven we alert op mogelijkheden om regels af te schaffen daar waar het kan.

We stimuleren nieuwe initiatieven op de arbeidsmarkt
We willen ondernemers helpen in hun zoektocht naar personeel en talenten binden aan de stad en regio. Tegelijkertijd zien we dat er nog veel mensen zijn die (meer) willen werken, maar die om verschillende redenen hun plek op de arbeidsmarkt nog niet hebben gevonden. Vanwege de diversiteit van deze doelgroepen, is er niet één oplossing om deze mismatch op de arbeidsmarkt te verkleinen. We blijven daarom steeds nieuwe initiatieven uitproberen om meer beweging op de arbeidsmarkt te krijgen. Met Honk1 in de Binnenstad hebben we waar we inzetten op het skillsgericht matchen van vraag en aanbod. Ook in 2023 gaan we daar projecten oppakken en (mede) uitvoeren voor diverse sectoren. De directe samenwerking met ondernemers geldt daarbij als uitgangspunt. Bovendien willen we ook meer outreachend gaan werken, bijvoorbeeld door een bus in te zetten om op locatie mensen te benaderen en te stimuleren om aan te werk te gaan of meer te gaan werken. Daarnaast investeren we € 1 miljoen in Via-T op het NYMA-terrein als hét centrum voor vakmanschap, innovatie, circulariteit en duurzaamheid in de bouw-, installatie en elektrotechniek. Samen met de 18 gemeenten in de Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen werken we aan een regionale human capital agenda. Dit gaan we ook op stadsniveau doen waardoor nog meer concrete inzet geleverd kan worden om de economie in de stad en de regio te versterken.

We investeren in werklocaties
Ongeveer 25% van de werkgelegenheid bevindt zich op onze bedrijventerreinen en werklocaties in de stad. We blijven daarom investeren in de kwaliteit van deze belangrijke locaties in de stad. Ook blijven we inzetten op een aantrekkelijke voorzieningenstructuur, onder andere door een impuls te geven aan Winkelcentrum Dukenburg en door te zorgen voor leefbare wijken met buurt- en wijkwinkelcentra op acceptabele afstand van bewoners. Tegelijkertijd zien we de noodzaak om meer woningen te realiseren in de stad, bijvoorbeeld in het gebied Winkelsteeg. We zoeken daarbij steeds naar een goede balans tussen wonen en bedrijvigheid. Daarnaast investeren we € 3,8 miljoen in een aantrekkelijke groene ruimte op het nieuwe bedrijvenpark De Grift/Rietgraaf en in het verduurzamen van het terrein. Tenslotte blijven we investeren in de campussen en gaan we aan de slag met het baggeren van de vaarroute in Oostkanaalhaven, zodat we in de toekomst goed bereikbaar blijven voor de binnenvaart.  

We versterken het clusters health en high tech
We zijn trots op deze krachtige clusters in onze stad. Het zijn belangrijke dragers van de economie in Nijmegen en de Groene Metropoolregio. We blijven daarom samen met The Economic Board en andere partners in stad en regio inzetten op de ontwikkeling van beide clusters en de campusontwikkeling. Door uitvoering te geven aan de Ontwikkelvisie Winkelsteeg en het opstellen van een gebiedsvisie voor campus Heijendaal bieden we ruimte aan een verdere groei van bedrijvigheid in health & high tech. Naast het realiseren van voldoende fysieke ruimte voor groei, ondersteunen we ondernemers, werken we aan het aantrekken van nieuwe bedrijven en het verder brengen van initiatieven. Dit doen we in samenwerking met een groot aantal partijen, zoals kennisinstellingen, bedrijven en andere overheden.

Binnenstad
In onze binnenstad komen wonen, werken, bezoeken, winkelen, ontspannen en ontmoeten samen. Het hart van onze stad is een levendige plek. De coronacrisis heeft een grote impact op de binnenstad gehad. In 2022 zijn we samen met ondernemers, bewoners en bezoekers gestart met de uitvoering van het Actieplan Binnenstad. Met als doel dat de binnenstad het kloppend hart blijft van onze stad als belangrijke werklocatie en vestigingsplaatsfactor. We zien dat onze stad groeit en daarmee ook de drukte in de binnenstad. Levendigheid én leefbaarheid willen we de komende jaren versterken. We gaan daarom door met het Actieplan Binnenstad en gaan  € 15 miljoen extra investeren in de binnenstad.

We geven een impuls aan toerisme en citymarketing
Nijmegen is als oudste stad met onze uitzonderlijke ligging en de mooie groene omgeving aantrekkelijk voor bezoekers. We zijn trots op onze bruisende stad en dat dragen we uit. 'Old city, young vibe' blijft daarbij de kernboodschap van onze citymarketing. We maken een uitvoeringsprogramma om de gastvrijheid, promotie en toeristische aantrekkelijkheid van de stad nog verder bevorderen. Hierbij hebben we ook aandacht voor duurzaamheid. De evenementen in de stad leveren een belangrijke bijdrage aan de aantrekkelijkheid van Nijmegen. We versterken ons evenementenklimaat en stimuleren evenementen die bijdragen aan het profiel van onze stad. Na het succesvolle circulaire bekerproject tijdens de Vierdaagse gaan we aan de slag met nieuwe manieren om evenementen te ondersteunen bij het verduurzamen.

Lasten & baten

x 1 miljoen

Lasten

9

0,9 %

Baten

2

0,2 %

Deze pagina is gebouwd op 11/29/2022 11:31:24 met de export van 11/28/2022 15:13:08