Financiële begroting

Baten en lasten

Stelposten

Stelposten nemen we op om het begrotingsbeeld te corrigeren voor allerlei effecten. De stelposten zijn opgenomen in het taakveld 0.8 Overige baten en lasten. In onderstaande tabel zijn de verschillende stelposten opgenomen. Onder de tabel worden de regels toegelicht.

bedragen * € 1.000 

2023

2024

2025

2026

Gemeentefonds

Impuls brede scholen

-765

-765

-765

-765

WMO beschermd wonen

2.733

2.747

2.748

2.748

Reservering prijscompensatie

-9.782

-20.197

-28.893

Aanvullende middelen jeugd

15.550

14.250

9.650

Res. volume zorg

-1.500

-3.000

Andere stelposten

Te verwachten prijscompensatie 2023

10.000

Kostenontwikkeling sociaal domein

-6.073

-5.673

Areaal bestaande stad

-590

-1.190

-1.850

Kapitaallasten

1.347

-2.822

-6.278

-11.687

Stelpost loonsomraming

-737

-736

-736

-736

Stelpost gemeentefonds mutatie uitkeringsgerechtigden

-612

-612

-612

-612

Inkoop BTW op indirecte kosten

-740

-740

-740

-740

Totaal

11.225

750

-22.594

-38.558

 

Toelichting onderdelen gemeentefonds op stelpost
Brede impuls combinatiefuncties/buurtsportcoaches (DU)
In de decembercirculaire 2019 wordt aangegeven dat er voor 2020 tot en met 2022 350 gemeenten een aanvraag hebben ingediend voor de Brede Regeling Combinatiefuncties. De Rijksbijdrage is gebaseerd op 40% van de geschatte personeelskosten van een buurtsportcoach van € 50.000 per fte. In komende circulaires wordt informatie gegeven over de jaren 2023 - 2026. De middelen zijn vooruitlopend al op stelpost gezet.

WMO beschermd wonen
Een deel van de middelen voor WMO beschermd wonen wordt in het gemeentefonds uitgekeerd via een integratie uitkering. In geval van een integratie uitkering wordt de prijscompensatie 2023 niet nu toegekend maar pas in 2023. De kosten die samenhangen met deze onderdelen worden al wel geïndexeerd in de begroting, conform de gemeentelijke uitgangspunten. Omdat de lasten in prijzen 2023 opgenomen zijn en de inkomsten in prijzen 2022 ontstaat er nu een onterecht verschil. Dit verschil verdwijnt volgend jaar met de meicirculaire, dan wordt namelijk de prijscompensatie toegekend. Vooruitlopend op de toekenning van de prijscompensatie in 2023 corrigeren we dit verschil met een stelpost.

Reservering prijscompensatie
Een deel van het gemeentefonds in de latere jaren is bedoeld om prijsstijgingen op te vangen. Dat deel wordt gereserveerd op stelpost.

Reservering volumegroei en aanvullende middelen jeugd
In 2019 is afgesproken om in de begroting middelen te reserveren om toekomstige volumestijgingen in het zorgdomein op te vangen. Volumestijgingen moeten vanaf 2020 worden opvangen uit het accres van de algemene uitkering. Voor elke jaartranche houden we rekening met een volumestijging van € 1,5 miljoen.
In 2026 is geen reservering opgenomen voor volumegroei. Dit wordt toegelicht in het  financieel beeld.

Daarnaast is onder deze stelpost compensatie van tekorten in jeugdzorg opgenomen van 2024 (€15.55 miljoen), 2025 (€14,25 miljoen) en 2026 (€9.65 miljoen)

Toelichting overige stelposten
Te verwachten prijscompensatie 2023
In het financieel beeld is uitgelegd dat in 2023 de prijzen zijn aangepast op basis van de augustusraming van het CPB. De stijgende prijzen worden voor een groot deel opgevangen door een verwachte stijging van rijksmiddelen met € 10 miljoen.

Kostenontwikkeling sociaal domein
Voor de budgetten van het zorgdomein zijn we gewoon om de overschrijdingen in enig jaar structureel te maken. Dit ondanks interventies en maatregelen die genomen zijn. We zien ook dat er verschillende trends en ontwikkelingen gaande zijn, waardoor het moeilijk is om causale verbanden te leggen tussen interventies en bijvoorbeeld demografische ontwikkelingen. We willen daar dieper onderzoek naar gaan doen en dit ook vertalen in een prognosemodel dat ons in staat gaat stellen beter te anticiperen op datgene wat op ons afkomt.
Vanuit dat oogpunt stellen we voor om de structurele doorwerking uit de 1e Voortgangsmonitor voor WMO en Jeugd vanaf 2025 niet op te nemen in het programma WWZ, maar dit onderzoek af te wachten. Vanuit behoedzaamheid stellen we wel voor om in de begroting rekening te houden met de toename van de zorgkosten in 2025 en 2026 door hiervoor centraal ruimte voor te reserveren.
Aan de centrale stelpost voegen we ook de in het coalitieakkoord opgenomen verwachte besparing door in te zetten op preventie. Dit gaat om een besparing van € 300.000 in 2025 en € 600.000 in 2026.

Areaal bestaande stad
In de Stadsbegroting 2013 is afgesproken dat voor elke woning die erbij komt het budget voor onderhoud Openbare Ruimte met € 400 stijgt. De toename voor het volgend begrotingsjaar is structureel verwerkt. De toename in de begrotingsjaren daarna worden op stelpost gehouden tot het betreffende begrotingsjaar is aangebroken.

Kapitaallasten
In onze begroting gaan we uit van een vast niveau van kapitaallasten. Dit niveau wordt  vergeleken met de kapitaallasten die we verwachten vanuit de reeds gerealiseerde investeringen en de toekomstige investeringen die opgenomen zijn in het investeringsplan. Het verschil tussen deze twee zetten we op stelpost. Daarnaast zijn de kapitaallasten van de nieuwe investeringen die in deze begroting worden voorgesteld hieronder geboekt.
In het voorjaar weten we definitief wat het verschil is tussen de begrote kapitaallasten en de werkelijke kapitaallasten voor dat jaar. Dit wordt dan gemeld in de Voortgangsmonitor.

Stelpost loonsom raming
Tijdens het begrotingsproces  wordt de totale loonsom van de gemeente Nijmegen geïndexeerd met de door uw raad vastgestelde indexeringspercentages. Tegelijkertijd wordt er vanuit de toegestane formatie een berekening gemaakt op basis van fte's * inschatting loonsom. Het verschil tussen deze ramingen boeken we op stelpost en wordt in 2023 gebruikt om de werkelijke loonsomontwikkeling op te vangen.

Correctie gemeentefonds mutatie uitkeringsgerechtigden
Vanaf 2010 neutraliseren we de verwachte gemeentefondsuitkering met dat deel dat wordt veroorzaakt door de verwachte veranderingen van de uitkeringsgerechtigden.  Dit omdat in opvolgende gemeentefondscirculaires de verwachtingen van de aantallen uitkeringsgerechtigden fors uiteen liepen. Deze verschillen leiden tot forse schommelingen in de gemeentefondsuitkering.
Om dit effect te neutraliseren wordt de verwachte gemeentefondsuitkering gecorrigeerd met dat deel dat wordt veroorzaakt door de verwachte toename van de uitkeringsgerechtigden.

Te betalen BTW op uitvoeringskosten (deelprod  60779)
Een deel van de BTW op de uitvoeringskosten kan niet gedeclareerd, maar wordt als kosten genomen. In de begroting houden we hiermee rekening door dit op stelpost te ramen.

Deze pagina is gebouwd op 11/29/2022 11:31:24 met de export van 11/28/2022 15:13:08