Bestuur en organisatie

Wat kost het?

Veranderingen in de begroting

Bedragen * € 1.000

2023

2024

2025

2026

Accountantskosten

-140

-140

-140

-140

AVG-proof maken van Corsa

-150

-150

-150

-150

Invoeren van IRMA als digitale identiteitsvoorziening

-270

-20

-20

-20

Lobbyagenda

-100

-100

-100

-100

MijnWijkplan doorontwikkelen

-25

-25

-25

-25

Minder leges VOG

-65

-65

-65

-65

Verbeteren van de dienstverlening

-500

-500

-500

-500

Verhogen van de cyberveiligheid

-163

-480

-480

-480

Verschuiving:  programma Beveiliging IRVN

-203

73

Vervallen generieke korting IRVN

-130

-130

-130

-130

Taakmutaties gemeentefonds, IU's en DU's

Actielijn 2 Robuust rechtsbeschermingssysteem

-280

-280

-292

-301

Actielijn 3 Systeemleren

-57

-59

-60

-62

Actielijn 5 Impuls integraal werken

-80

Versterking dienstverlening gemeenten: Systeemleren

-48

-48

-50

-51

Totaal Bestuur en organisatie

-2.211

-1.924

-2.012

-2.024

(bedrag met '-' is een uitzetting van het budget en nadelig voor het gemeentelijk saldo)

Accountantskosten
Op basis van het contract wat de gemeente met de accountant heeft gesloten kan er meerwerk in rekening gebracht worden. De laatste 3 jaar heeft er steeds meerwerk plaatsgevonden dat leidt tot een overschrijding van ongeveer € 140.000 per jaar. Een aantal posten die de oorzaak zijn van het meerwerk op de accountantskosten zijn: grondexploitaties binnenstedelijke projecten (o.a. Winkelsteeg en Stationsgebied), toename aantal Sisa-regelingen (van 9 naar ruim 40), Waalfront en het niet kunnen steunen op IT.  Hierdoor ontstaat er een tekort op het budget.

AVG-proof maken van Corsa
In Corsa worden vrijwel alle bestuurlijke documenten opgeslagen van de gemeente Nijmegen en de organisaties
waarvoor zij gastheer is. In Corsa zijn te veel persoonsgegevens in te zien voor niet bevoegde medewerkers. Dit is naar aanleiding van een Data Protectie Impact Assessment aan het licht gekomen, waarna een advies is
geschreven over de wijze waarop Corsa anders ingericht zou moeten gaan worden. Naar aanleiding van dit advies is een scrumteam gestart om de problemen op te gaan lossen. Hierbij is aan het licht gekomen dat de
problematiek groter is dan verwacht en een andere aanpak vergt.
Als onderdeel van deze veranderende aanpak is een aantal interventies nodig:

• Een structurele extra inzet op het scrumteam Corsa AVG-proof ten aanzien van kennis, competenties en capaciteit. De extra kosten hiervan schatten wij in op € 150.000.
• Het verbreden van het Corsa AVG-project door het ontwikkelen van een visie op documentair
informatiemanagement en het aanpassen van de bedrijfsvoering op dit aspect.
• Het accepteren van tijdelijke productierisico’s door privacy-bevorderende ingrepen.

We concentreren ons bij het AVG-proof maken niet alleen op verhelpen van het datalekken, maar proberen ook
een zodanige inrichting te maken dat ze in de toekomst ook privacy-proof blijft (meer standaard, minder complex,meer automatisch). Hier hoort ook een organisatie bij die tijd en competentie heeft om informatiebeheer privacyproof te kunnen uitvoeren en daar denken we dat extra inzet op nodig is. Dit is in tegenstelling tot de noodzakelijke onderhoudsmaatregelen niet eenmalig.

Invoeren van IRMA als digitale identiteitsvoorziening
We willen dat alle Nijmegenaren kunnen mee ¬ doen en kunnen vertrouwen op veilige, ethische en efficiënte dienstverlening en gegevensverwerking door de gemeente Nijmegen. Ook willen we dat Nijmegenaren meer grip krijgen op hun eigen digitale identiteit(en) en persoonsgegevens. Daarom gaan we IRMA gebruiken om de dienstverlening te verbeteren, zonder dat er onnodig persoonsgegevens worden gebruikt. Met IRMA kunnen gebruikers zelf hun inloggegevens beheren. Zo laten gebruikers alleen die dingen van zichzelf zien die nodig zijn voor bijvoorbeeld een subsidieaanvraag. Voor het invoeren van IRMA als digitale identiteitsvoorziening voegen we eenmalig €250.000 toe; en jaarlijks € 20.000 voor de extra uitlevering van BRP -gegevens aan IRMA.

Lobbyagenda
Om uitvoering te geven aan de lobbyagenda en de lobbydossiers (bestuurlijke opdracht) is jaarlijks € 100.000 aanvullend nodig. Het gaat hier om taken die niet eerder op een dusdanig herkenbare wijze zijn georganiseerd binnen onze organisatie. Door deze professionaliseringsslag (lobby zien we niet meer als een “hobby”) vergroten we onze (interne) slagkracht, werken we aan de concretisering en uitvoering van onze lobbyagenda en borgen we relevante netwerken en posities, zowel bestuurlijk als ambtelijk. Hiermee geven we mede vorm aan de inhoudelijke ambities van de gemeente Nijmegen door vergroten van “regelruimte” of het aantrekken van middelen ten aanzien van de majeure uitdagingen die de stad heeft.

MijnWijkplan doorontwikkelen
Wij gaan MijnWijkplan verder ontwikkelen waarmee we participatieplannen en ruimtelijke initiatieven in de stad met elkaar delen. Niet alleen kunnen inwoners hun initiatieven delen, ook bieden wij onze plannen actief op Mijnwijkplan aan om te toetsten bij de inwoners. Mijnwijkplan wordt hiermee het digitaal platform waarop inwoners alle ruimtelijke initiatieven kunnen bekijken, er alle nodige informatie over vinden en erover meedenken en meepraten.

Minder leges VOG
In het verleden kon men alleen een VOG aanvragen aan de balie bij Burgerzaken. Tegenwoordig kan dit ook digitaal rechtstreeks bij het Rijk. Dit wordt dan ook steeds meer gedaan. De gemeente Nijmegen loop hierdoor Lege inkomsten mis. Jaarlijks is dit tekort € 65.000.

Verbeteren van de dienstverlening
Hiermee brengen we de capaciteit en kwaliteit van onze dienstverlening op orde. Daarmee zijn we weer opnieuw toegerust voor de toegenomen vragen door groei van de stad, wetgeving en internationalisering.

Verhogen van de cyberveiligheid en Verschuiving:  programma Beveiliging IRVN
Binnen iRvN bestaat veel aandacht voor (informatie)beveiliging, die zoals bekend vanuit jaarlijkse IT-audit blijvend aandacht vraagt. iRvN heeft samen met de regiogemeenten de ambitie om de weerbaarheid verder te verhogen t.a.v. cybercriminaliteit omdat die zich steeds weer in nieuwe vormen en technieken ontwikkelt. De iRvN heeft laten onderzoeken hoe zij van de huidige situatie naar een steviger weerbaarheidsniveau kan blijven groeien op dit gebied. IRvN heeft mede op basis van advisering door tactische en strategische regionale i-overleg geadviseerd om een bepaalde variant uit te gaan voeren. Hierbij hoort een stevige investering met jaarlijkse verhoging van de exploitatiekosten bij. Deze investering start in 2022 en groeit uiteindelijk tot totaal € 885.500 per jaar vanaf 2025.hiervan heeft €480.000 betrekking op Nijmegen.
Door het regionale i-overleg is aangegeven dat dit onvermijdelijk en onuitstelbaar is en als zodanig voorgelegd aan de portefeuillehouders (PFO) ICT. In het coalitieakkoord is rekening gehouden met de juiste structurele bijdrage vanaf 2025. Echter voor de opbouw er naartoe is een aanpassing nodig op de bedragen in 2023 en 2024.

Vervallen generieke korting IRVN
De regiogemeenten Rijk van Nijmegen hebben in het PFO van 7 oktober 2019 afgesproken om na indexering van de GR-budgetten (op de bijdrage gemeenschappelijke regelingen) een generieke korting structureel toe te passen van 1% in 2021, 2% in 2022 en 3% vanaf 2023. In het PFO financiën van 29 november 2021 is het bovenstaande besluit als volgt herzien: de generieke korting maakt geen onderdeel meer uit van de BRN-richtlijnen 2023. Daarmee is de laatste korting van 1% vanaf 2023 voor iRvN (onderdeel automatisering) komen te vervallen in de MGR begroting. Bij gemeente Nijmegen is de laatste 1% korting vanaf 2023 voor een bedrag van € 130.000 al structureel in de begroting verwerkt. Hierdoor is de begroting op concernpost I-deel DVO iRvN bij afdeling PIF vanaf 2023 structureel niet meer toereikend.

Mutaties gemeentefonds:
Actielijn 2 Robuust rechtsbeschermingssysteem
In de decembercirculaire 2021 heeft het rijk middelen beschikbaar gesteld om de gemeentelijke dienstverlening toegankelijker te maken en de juridische ondersteuning te versterken.

Actielijn 3 Systeemleren
In de decembercirculaire 2021 heeft het rijk middelen beschikbaar gesteld om de dienstverlening structureel te verbeteren door systeemleren in te richten.

Actielijn 5 Impuls integraal werken
In de decembercirculaire 2021 heeft het rijk middelen beschikbaar gesteld aan gemeenten om een impuls te kunnen geven aan het ontwikkelen van een integrale dienstverlening. Voor de aanpak van meervoudige problematiek in het sociaal domein krijgen gemeenten deze extra middelen om methoden voor integraal werken te ontwikkelen en geleerde lessen beter met elkaar te delen.

Versterking dienstverlening gemeenten: Systeemleren
Bestaande taakmutatie

Lasten & baten

x 1 miljoen

Lasten

76

7,7 %

Baten

9

0,9 %

Deze pagina is gebouwd op 11/29/2022 11:31:24 met de export van 11/28/2022 15:13:08