Paragrafen

Verbonden partijen

Gemeenschappelijke Regeling Gezondheidszorg regio Nijmegen

Openbaar en gemeentelijk belang

De GGD Gelderland-Zuid draagt zorg voor het uitvoeren van alle wettelijke taken uit de Wet publieke gezondheid, Wmo en Jeugdwet. Deze taken bekostigen we via een gemeentelijke bijdrage per inwoner. Naast de wettelijke taken voert de GGD Gelderland-Zuid ook andere taken op het gebied van Maatschappelijke opvang, Toezicht, Wet verplichte GGZ en Jeugd uit.

Actualiteiten en risico's

Veilig Thuis (VT)
In 2021 is met externe ondersteuning van het bureau TOC Resultants door Veilig Thuis gewerkt aan de optimalisering van de (interne) logistieke processen. Een verbeterde inrichting moet ook leiden tot het behalen van de wettelijke afhandelingstermijnen. Voor 2023 is rekening gehouden met een stijging van de aantallen meldingen Veilig Thuis.

We zijn in afwachting van het definitieve Toekomstscenario gezins- en jeugdbescherming 'samen voor kind en gezin' als vervolg op de contouren zoals geschetst in de Kamerbrief Perspectief voor de Jeugd (dd. 20.03.2020). Het plan is dat er regionale veiligheidsteams komen vanuit een nieuwe publiekrechtelijke organisatie. Dit heeft naar verwachting consequenties voor de organisatorische inbedding van Veilig Thuis. In 2023 starten we met een proeftuin waarbij de participerende organisaties worden gecompenseerd voor de leer- en ontwikkeltijd, naast de reguliere financieringconform geldende contractafspraken.

Wmo Toezicht
De GGD voert vanaf 2015 het toezicht uit op Wmo voorzieningen. Door signalen of calamiteiten komen meer zaken aan het licht. Deze zaken zijn vaak langduriger, zwaarder en complexer. Voor 2023 en 2024 ontvangt de GGD extra middelen (€ 208.125 voor de hele regio) om deze taak uit te voeren.

Bijzondere Zorg
Het aantal trajecten bij het Meldpunt Bijzondere Zorg (MBZ) is in de afgelopen jaren sterk toegenomen. Voor 2022 en 2023 zijn door de deelnemende gemeenten extra middelen beschikbaar gesteld (€ 295.669 per jaar). In 2022 zijn gemeenten en de GGD een onderzoek gestart naar de toename van de meldingen. De uitkomsten zullen gebruikt worden om maatregelen te treffen die de groei af kunnen buigen.

Omgevingswet
De expertise van de GGD bij de uitvoering van de nieuwe Omgevingswet betreft gezondheidsbevordering en medische milieukunde. De invoeringsdatum van de Omgevingswet is uitgesteld naar 1 januari 2023.  In de loop van 2022 worden keuzes gemaakt op welke wijze en in welke mate de GGD gemeenten zal faciliteren bij de lokale uitvoering van de Omgevingswet. In de programmabegroting 2023 van de GGD zijn hiervoor vooralsnog geen middelen opgenomen. De deelnemende gemeenten treden in overleg of dit voor 2024 wel wenselijk is. Gemeenten kunnen er ook voor kiezen individueel keuzes te maken welke partij hen ondersteunt bij de uitvoering van deze wet.

Covid-19
Momenteel werken GGD'en en GGD GHOR Nederland toekomstscenario's nader uit voor testen, bron- en contactonderzoek en vaccineren. Afhankelijk van de ontwikkelingen van het virus, kan worden meebewogen. Over de taakinvulling zullen concrete afspraken worden gemaakt met VWS. Het Rijk heeft toegezegd financiële risico's met betrekking tot WW-lasten als gevolg van het meerdere malen verlengen van contracten te dekken.

Nieuwbouw GGD
Door de Covid-19 crisis is de nieuwbouw aan de Prof. Bellefroidstraat later gestart dan gepland. Deze vertraging brengt extra kosten met zich mee. Over de dekking van deze uitzetting van de lasten is medio 2022 nog geen besluit genomen.

Indexering
Voor 2024 verwachten wij een hoger indexeringspercentage van de GGD dan het gemeentelijke indexeringspercentage omdat in dat jaar de nacalculatie van de afgesloten cao (van afgelopen januari met terugwerkende kracht naar 2021) wordt verwerkt. Op basis van de te volgen methodiek van nacalculatie (loonindex) zal de index in 2024 daarom fors hoger uitvallen (€ 481.000 vanaf 2024).

Prijsstijgingen
De verwachting is dat prijzen in 2023 hoger uitvallen dan de standaard-indexering waar de GGD, conform spelregels, mee rekent. De exacte gevolgen zijn nog moeilijk in te schatten. De GGD houdt in haar risicobuffer rekening met dit risico.

Krapte arbeidsmarkt
Door de krapte op de arbeidsmarkt zal het aantrekken van nieuwe medewerkers in de komende jaren lastiger worden. Het risico bestaat dat de formatie van de GGD niet op orde is en de afgesproken prestaties niet kunnen worden geleverd. Daarnaast nemen de kosten om leemtes in de planning te ondervangen met tijdelijke inhuur van medewerkers toe en is de inspanning die geleverd wordt om het verloop van medewerkers op te vangen groot.

Ziekteverzuim :
Het verzuim is naar verwachting hoger dan de norm; dit heeft nog steeds te maken met het coronavirus. Hierdoor zal er meer ingehuurd worden dan in de begroting is aangenomen.

Bezuinigingstaakstelling
De GGD heeft op haar programmabegroting 2023 een bezuiniging doorgevoerd van 3%. Met de besparingen komt de GGD tegemoet aan de (regionale) gemeentelijke opdracht structureel op de budgetten van de gemeenschappelijke regelingen een generieke korting toe te passen van 1% in 2021, 2% in 2022 en 3% vanaf 2023 ev.

Algemene reserve
Uit de GGD begroting 2022 blijkt dat de algemene reserve onvoldoende wordt geacht om de risico’s van de GGD af te dekken. Wij zullen bij de bepaling van onze risico’s  rekening houden met ons aandeel in de risico’s van de GGD, voor zover deze de algemene reserve overstijgen.

Deze pagina is gebouwd op 11/29/2022 11:31:24 met de export van 11/28/2022 15:13:08