Paragrafen

Verbonden partijen

MGR Werkbedrijf/IRVN

De MGR heeft twee modules, te weten WerkBedrijf en de iRvN. De gemeente Nijmegen participeert in beide modules.

Openbaar en gemeentelijk belang

WerkBedrijf
Binnen de module Werkbedrijf worden de re-integratietaken van de Participatiewet, taken op grond van de Wet sociale werkvoorziening en het onderdeel arbeidsmatige dagbesteding (‘Op weg naar werk’) op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning uitgevoerd.

iRvN
De module iRvN voert  ICT-taken uit voor gemeenten in de regio. De ondersteuning door iRvN richt zich deels op de geautomatiseerde systemen voor de interne bedrijfsvoering. Het gedeelte dat betrekking heeft op de bedrijfsapplicaties ondersteunt daarmee de publieke dienstverlening van bijvoorbeeld de verstrekking van producten zoals bijvoorbeeld paspoort, rijbewijs of uitkeringen. De IT-beheer activiteiten zijn regionaal en Nijmegen is daarin een aandeelhouder met een aanzienlijk aandeel van 50 tot 60%. Voor het applicatiebeheer geldt op dit moment dat de iRvN die rol grotendeels voor Nijmegen vervult (met uitzondering van de applicaties voor financieel beheer, geo/basisregistraties en enkele specifieke apps in de openbare ruimte) en voor een klein aandeel (circa 10-20%) voor het Werkbedrijf en enkele applicaties van regiogemeenten.

Actualiteiten en risico's

WerkBedrijf
De huidige ontwikkelingen op de arbeidsmarkt en het evaluatie-onderzoek bij WerkBedrijf van eind ’21 geven aanleiding voor een nieuw regionaal arbeidsmarktbeleid. Het huidige beleidsplan ’Werk voorop!’ is van kracht tot en met 2023. De wethouders in de Bestuurscommissie Werk hebben besloten eerder aan de slag te willen met nieuw beleid. Mede aan de hand van het in mei ’22 door het Algemeen Bestuur vastgestelde Implementatieplan Evaluatie WerkBedrijf zullen de gemeenteraden in de regio medio 2023 een nieuw beleidskader Arbeidsmarkt en re-integratie vaststellen.  
De Dienstverleningsovereenkomsten (DVO) tussen gemeenten en WerkBedrijf, waarin afspraken over de uitvoering van de regionale en lokale dienstverlening worden vastgelegd, worden gebaseerd op het actuele beleidskader. Om die reden worden voor het jaar 2023 (dat we beschouwen als een tussenjaar) geen grote wijzigingen doorgevoerd in de DVO. Er is voor ’23 immers nog geen nieuw beleid. De basis voor de DVO ’23 is de DVO ’21-’22. Uiteraard zijn de huidige omstandigheden op de arbeidsmarkt het uitgangspunt voor de dienstverlening door WerkBedrijf. En in de uitvoering zijn bij zowel gemeente als WerkBedrijf al zaken aangescherpt, bijv. in de samenwerking en afstemming op casusniveau. In de DVO ‘23, die bestaat uit een regionaal deel en een lokaal deel, kunnen met name andere keuzes worden gemaakt in de lokale dienstverlening, aan de hand van een Keuzekaart.

Daarnaast is vanaf ’23 een belangrijke ontwikkeling dat de verdeling van de participatiemiddelen (het klassieke re-integratiebudget) van het rijk in het gemeentefonds niet meer direct herleidbaar zijn. Dat betekent dat gemeenten niet meer automatisch een toegewezen en herkenbaar participatiebudget overhevelen aan WerkBedrijf, zoals dat jaren gebruikelijk was en zoals dat is vastgelegd in de juridische regeling van de MGR. Aangezien de begroting van de MGR voor ’23 door het Algemeen Bestuur is vastgesteld, ligt de inbreng van de gemeentelijke middelen voor ’23 vast. Gemeenten beraden zich op de financiering van WerkBedrijf vanaf 2024.

IRVN
Het afsprakenkader tussen Nijmegen en iRvN is in 2021 geactualiseerd (applicatiebeheer), evenals tussen de 7 regiogemeenten (incl. Nijmegen) en iRvN voor het deel ICT-infrabeheer.
IT-veiligheid vraagt toenemende aandacht en n.a.v. een GAP analyse door iRvN is dit jaar het regionale besluit genomen de beveiliging verder te intensiveren. Dit betekent oplopend budget voor de jaarlijkse exploitatie van deze monitoring en veiligheidsmaatregelen. Deze zijn gericht op eerdere signaleren van bedreigingen en preventieve maatregelen zowel technisch als t.a.v. informatiebewustzijn.
De evaluatie van de iRvN geeft aanleiding tot het continuering van de organisatie die naast het gebruikelijk beheer/uitvoering, zich ook richt op modernisering en innovatie. In 2022 wordt deze ontwikkeling ingezet en op basis daarvan is de directie bezig de bedrijfsvoering te vertalen naar een strategisch personeelsplan. Eén van de grootste zorgen daarin wordt het aantrekken/behouden  van voldoende personeel, gezien de krapte op de IT-arbeidsmarkt.
De gemeente Nijmegen vervult nu nog een rol als gastheer voor ODRN voor ICT en er vinden gesprekken plaats om die de rol rechtstreeks te laten verlopen tussen iRvN en ODRN aangezien de huidige vorm onvoldoende toegevoegde waarde heeft voor alle drie de partners (met name op het gebied van facturering, applicatiebeheer, i-advies).  

Deze pagina is gebouwd op 11/29/2022 11:31:24 met de export van 11/28/2022 15:13:08