Ambitie | We zijn een aantrekkelijke stad om te wonen, met goede werklocaties, openbare ruimtes en voorzieningen | |
---|---|---|
Toelichting | Voor de lange termijn is de ambitie om een aantrekkelijke stad te blijven. Aantrekkelijk om te wonen, te werken, te studeren, te investeren, te recreëren, te bezoeken en zich te vestigen. Een aantrekkelijke stad is ook een duurzame, sociale, gezonde en een economisch veerkrachtige stad. Deze ambities zijn uitgewerkt in de Omgevingsvisie en leiden tot acht ruimtelijke keuzes die in de aankomende jaren richting geven aan de ruimtelijke ontwikkeling van de stad: we kiezen voor een compacte, dynamische stad; we kiezen voor toekomstbestendige wijken; we kiezen voor een groene, gezonde stad; we kiezen voor duurzame mobiliteit; we werken aan de energieopgave; we kiezen voor sterke campussen; we kiezen voor een groter centrumgebied; we omarmen het kanaal. De volgende uitgangspunten hanteren we bij de uitwerking van de ruimtelijke keuzes: een initiatief draagt bij aan de vier grote opgaven uit de Omgevingsvisie; accommoderen van de groei voor wonen en werken tot 2040; groei binnen de bestaande stad; focus op gebieden: een groter centrumgebied, Kanaalzone en Heijendaal; we werken samen met de regio. | |
Doel | We behouden en versterken de ruimtelijke kwaliteit van onze stad, door zorg te dragen voor een goede ruimtelijke ordening. | |
Toelichting | We blijven gebruik maken van de wettelijke bevoegdheden om als gemeentebestuur te sturen op het behoud en versterking van de ruimtelijke kwaliteit. Met de komst van de nieuwe Omgevingswet in 2023 veranderen de mogelijkheden op dit terrein. Vooruitlopend op deze nieuwe wet is in 2020 de Omgevingsvisie in procedure gebracht. Dit is het vastgestelde integrale kader voor de ruimtelijke ontwikkeling van de stad voor de komende periode. We verbinden het beleid op het terrein van stedelijke ontwikkeling, wonen, groen, openbare ruimte, mobiliteit en duurzaamheid tot een samenhangende visie op de stedelijke ontwikkeling van onze stad, die ook bijdraagt aan de realisatie van sociale en economische doelen. Dat doen we in samenspraak met de stad. De nieuwe ambities uit het coalitieakkoord die betrekking hebben op de verschillende gebiedsontwikkelingen zullen worden meegenomen in de nieuw te sluiten overeenkomsten met externe partijen.In najaar 2022 zal de onderzoeksagenda gebiedsuitwerking verstedelijkingsstrategie voor de regio Arnhem, Nijmegen, Foodvalley ter besluitvorming aan de verschillende gemeenteraden van de 26 gemeenten en de Staten van de Provincie worden voorgelegd. Aanleiding voor deze strategie is de noodzaak om rond de 100.000 woningen toe te voegen in de regio’s Foodvalley (40.000 woningen) en Arnhem-Nijmegen (60.000 woningen) tot 2040. Doel van de verstedelijkingsstrategie is om aan te geven waar op de korte (2025), middellange (2030) en lange termijn (2040) de extra woon- en werklocaties in dit gebied gaan komen, gekoppeld aan de andere opgaven die van belang zijn, verduurzaming van de economie, de mobiliteitstransitie en de versterking van de leefomgeving. De opgave die voorligt is hoe de groei zo opgevangen kan worden, dat de groen-blauwe kwaliteit van de regio versterkt wordt. We vinden dat binnenstedelijk bouwen waar hoogbouw een onderdeel van kan zijn past bij Nijmegen, mits er voldoende groen, voorzieningen en een kwalitatieve openbare ruimte aan gekoppeld is. We kijken daarbij ook naar leefbaarheid en biodiversiteit en we houden rekening met de historische binnenstad. Onze stedelijke knooppunten zoals het Stationsgebied, station Dukenburg- en Winkelsteeg zijn wat ons betreft geschikte locaties voor binnenstedelijke bouwen en verdichten waarbij hoogbouw mogelijk is. Ook aan het water zoals in het Waalfront en de Waalsprong vinden we compacte bebouwing met hoogte accenten passend. | |
Criteria | · Samen met inwoners, ondernemers, instellingen en belangenorganisaties. | |
Activiteiten | · We gaan verder met de verdere uitwerking van de Omgevingsvisie en de voorbereiding voor het opstellen van het nieuwe Omgevingsplan. | |
Doel | We verbeteren de ruimtelijke kwaliteit van onze stad door nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen te ondersteunen dan wel zelf te initiëren en te (laten) realiseren om zo de ambities uit de Omgevingsvisie te kunnen realiseren. | |
Toelichting | In de Omgevingsvisie hebben we nadrukkelijk aangeven dat we de komende jaren inzetten op een flinke groei van het aantal woningen en arbeidsplaatsen. Onze opgave in de Waalsprong is het realiseren van een toekomstbestendig stadsdeel met ruimtelijke kwaliteit in de gebouwde omgeving en in de openbare ruimte én een stadsdeel dat zijn waarde behoudt. We hebben als ambities: een mozaïek aan woongebieden, ruimte voor ontmoeting in voorzieningen en in de openbare ruimte en een aantrekkelijk aanbod van economische functies. Stationsgebied Nijmegen is 42 ha groot, ontwikkelt zich tot een multimodale hub die de bereikbaarheid van Nijmegen als centrumgemeente bevordert en waar uitstekend kan worden gewoond, gewerkt en gerecreëerd. We realiseren circa 2.000 nieuwe appartementen en 25.000 m² maatschappelijke en economische voorzieningen. Onderdeel van deze gebiedsontwikkeling is de realisatie van een nieuwe westentree van het centraal station, die de verbinding gaat vormen tussen het station en Nijmegen-West, een gebied dat volop in ontwikkeling is. Daarnaast hebben we bijzondere aandacht voor de ruimtelijke kwaliteit van het gebied waaronder vergroening en toegankelijkheid.Binnen de gebieden Waalfront, NYMA en Engie is het doel het transformeren van een deel van het industriegebied (Waalfront) tot woonomgeving met ruimte voor ambacht / creatieve industrieën (Honig en NYMA) en het transformeren van het Engieterrein naar een open en groen gebied met ruimte voor innovatie op het gebied van energietransitie.We maken van het Valkhofkwartier dé cultuur historische en culturele hotspot om je bezoek aan Nijmegen te beginnen. Dit doen we door de diverse locaties, de openbare ruimte, de instellingen, horeca en evenementen beter onderling te verbinden en te verbeteren. En de sterke link met de Waal en de Ooijpolder in te zetten. Ook maken we een visie voor het gebied aansluitend aan het Valkhofkwartier: de Lindenberg, het casino en het Groene Balkon. Dit is een gebied met kansen op langere termijn, dat we goed willen verbinden met het Valkhofkwartier en de Waalkade.De gebiedsontwikkeling Kanaalzone zuid, omvat zowel de transformatie van het bestaande bedrijventerrein Winkelsteeg naar een werk-woongebied als de opgave om Dukenburg een levendiger en meer gemengde wijk te laten worden. Voor Winkelsteeg hebben wij de ambitie dat dit gebied een werk-woongebied wordt dat zowel de economie van de stad verder versterkt als een bijdrage levert aan de grote behoefte aan (betaalbare) woningen. Ook zal dit een bijdrage leveren aan het beter verbinden van Dukenburg met andere delen van de stad. In dit gebied worden circa 4000 woningen en 3000 nieuwe arbeidsplaatsen toegevoegd. We geven Dukenburg een extra impuls door het realiseren van een meer divers woningaanbod. In goede afstemming met Novio Tech Campus (NTC) werken we aan de versterking van NTC en stationsomgeving Goffert. Zo kunnen we een impuls geven aan de sector Health en High Tech.Met de herinrichting van de Kop Burchtstraat en de visie Valkhofkwartier, de start van uitvoering van de gebiedsvisie Vlaams kwartier en de herontwikkeling van het V&D-pand is de Binnenstad volop in beweging. Deze passen binnen de ambitie om de Binnenstad een plek voor beleving te maken. Ontmoeten wordt ingevuld door meer wonen in de Binnenstad, bijvoorbeeld herontwikkelingslocatie Doddendaal. | |
Criteria | · Concrete invulling van de Omgevingsvisie. Met een transparante afweging tussen inhoudelijke, juridische én financiële kaders. | |
Activiteiten | · We voeren verkenningen uit, of geven opdracht hiertoe. | |
Ambitie | We zijn een stad met een gevarieerd woningaanbod dat aansluit bij de vraag van alle nieuwe en bestaande bewoners | |
Toelichting | Nijmegen blijft de komende jaren groeien. Wij groeien in inwoneraantal sneller dan vergelijkbare steden. Dit biedt kansen en uitdagingen. De in maart 2020 afgesloten Woondeal met Rijk, provincie en regiogemeenten is voor Nijmegen van belang om op korte en langere termijn invulling te geven aan de ontwikkeling van de stad, en te voldoen aan de woningvraag. Realisatie van woningbouwplannen op korte termijn vindt vooral plaats in Waalsprong en Waalfront. Hier worden de komende jaren duizenden woningen in verschillende prijsklassen toegevoegd. Voor Nijmegen ligt de focus in de woondeal op de gebiedsontwikkeling in het Stationsgebied en de Kanaalzone. Daarvoor is in 2020 en 2021 11,5 miljoen euro beschikbaar gesteld uit de woningbouwimpuls-gelden voor de Winkelsteeg (inclusief 2,5 miljoen euro voor tijdelijke woningen) en 5 miljoen voor het stationsgebied. Dat helpt om in de eerste fases van deze binnenstedelijke locaties betaalbare woningen toe te voegen. In de Nationale Omgevingsvisie (NOVI) zijn Kanaalzone Zuid en Stationsgebied & Binnenstad aangemerkt als prioritaire gebiedsontwikkelingen, 2 van de 14 gebieden van Nederland. Het ministerie heeft de Tweede Kamer geïnformeerd over de investeringsraming voor de ontwikkeling van deze gebieden. Dat biedt op termijn perspectief op meer rijksmiddelen. Ook werken we verder aan de uitvoering van de woningbouwplannen in Waalsprong en Waalfront. | |
Doel | We realiseren onze woningbouwopgave uit de Omgevingsvisie en uitvoeringsagenda wonen. | |
Toelichting | We willen tussen 2020 en 2030 minimaal 10.000 woningen bouwen en op korte termijn versnelling realiseren. Ook na 2030 willen we zorgen voor een continue bouwstroom door toevoeging van 5.000 woningen. Het tekort aan studentenwoonruimte van ca. 2.000 studentenwoningen tot 2030 is voor minimaal 1.000 eenheden ingevuld. Ook hier onderzoeken we de mogelijkheden om te versnellen. Conform het Uitvoeringsprogramma Wonen hebben we de plancapaciteit vergroot en is de plancapaciteit tot 2030 ondertussen meer dan voldoende. Dit betekent concreet dat we terughoudend moeten zijn met nieuwe bouwplannen.In de woningbouwprogrammering zijn meer appartementen, meer sociale en middeldure huur, meer middeldure koop en meer woonruimte voor studenten opgenomen. Concreet zetten we in op 30% sociale,15% middeldure huur en 20% betaalbare koopwoningen in het woningbouwprogramma. De rest is vrije sector. Afspraken hierover leggen we vast in de nieuw te sluiten overeenkomsten met ontwikkelaars. We zetten de samenwerking met rijk, provincie en regio via de Woondeal en de Verstedelijkingsstrategie door. We vragen ook van ontwikkelaars dat ze de woningcorporaties mee laten ontwikkelen. We gebruiken het nieuwe woningbehoefteonderzoek van 2022 om de Omgevingsvisie en de Uitvoeringsagenda Wonen te actualiseren. We nemen daarbij ook de behoefte aan rolstoelgeschikte woningen en knelpunten bij het vinden hiervan mee.Door de gestegen kosten en prijzen bij nieuwbouw is het niet meer mogelijk om goedkope koopwoningen marktconform aan te bieden. Ook op andere betaalbare woningbouw is vaak een financieel tekort (onrendabele top). We willen dat deze woningen toch worden gebouwd. Dat kan alleen als we er financieel aan bijdragen. We richten daarvoor een woonfonds in en vullen dat met €10 miljoen. We zetten geld uit het fonds in om betaalbare koop- en huurwoningen, flexwoningen en studentenhuisvesting, gemeenschappelijk wonen en wonen voor bijzondere doelgroepen financieel haalbaar te maken. Voor het vergroten van woonmogelijkheden voor kleine huishoudens als studenten, expats en uitstroom maatschappelijke opvang zetten we ook in op flexibele woonvormen, voorbeeld hiervan zijn de voorbereidingen voor de 500 tijdelijke woningen in Winkelsteeg (NDW51). In meer vergrijsde wijken zetten we in op het toevoegen van levensloopgeschikte woningen bij voorzieningen. Hiermee stimuleren we de doorstroming van ouderen en vergroten we het aanbod van goedkope koopwoningen in de bestaande voorraad. We zetten conform de woonbehoefte in op stedelijk compacte woonmilieus en milieus met meer functiemenging. Andere doelgroepen die in 2023 om beleidsmatige aandacht vragen zijn doelgroepen met een hulp- of specifieke vraag -waaronder statushouders (waarvoor de taakstelling sterk is gestegen)-, woonwagenbewoners en regionaal arbeidsmigranten. | |
Criteria | · Binnen de kaders van de Omgevingsvisie en als concretisering van de Uitvoeringsagenda Wonen. | |
Activiteiten | · We voeren de afspraken in de Woondeal met het Rijk uit, en participeren daartoe in de afstemmings- en overlegvormen in de Groene Metropoolregio. | |
Doel | We hebben voldoende beschikbaar en betaalbaar aanbod van sociale woonruimte. | |
Toelichting | We zetten de komende jaren extra in op de doelgroepen die hulp nodig hebben bij het vinden van een woning. Op projectniveau gelden in principe de percentages voor betaalbare woningen. Beredeneerd afwijken daarvan kan, mits een bestaande wijk daardoor diverser, gemengder en beter leefbaar wordt en op stadsniveau onze ambitie voor het betaalbare woningbouwprogramma nog steeds gehaald wordt. Daarnaast zetten we gericht in op ouderen en doelgroepen met een hulpvraag. We maken ruimte om de woonmogelijkheden van deze doelgroepen in de bestaande voorraad en bij nieuwbouw te vergroten. Een andere aandachtgroep voor 2023 en verder zijn de statushouders, die ook zijn aangewezen op betaalbare woonruimte. Op basis van de resultaten van het nieuwe woonbehoefteonderzoek 2022 actualiseren we de Uitvoeringsagenda Wonen en de visie voor wonen en zorg. | |
Criteria | · Binnen de kaders van de Omgevingsvisie en als concretisering van de Uitvoeringsagenda Wonen in samenwerking met woningcorporaties en huurders. | |
Activiteiten | · We geven samen met de woningcorporaties en huurdersorganisaties uitvoering aan de Samenwerkingsagenda Wonen 2021-2025 (prestatieafspraken). | |
Doel | We hebben voldoende goede woningen voor studenten en starters, we zorgen ervoor dat de leefbaarheid in wijken op orde is. | |
Toelichting | We hebben tot 2030 ongeveer 2000 extra wooneenheden voor studenten nodig. Wij zetten ons in om deze ambitie mogelijk te maken. Met SSH& is afgesproken dat deze partij minimaal 1000 wooneenheden gaat realiseren.Voor deze wooneenheden zijn al locaties aangewezen. Dat betekent dat we nog 1000 plekken voor studenten via SSH&, particuliere verhuur of op een andere manier te realiseren hebben. De in 2021 vastgestelde notitie studentenhuisvesting Nijmegen 2021-2030 is daarbij leidend.Het beleid voor de particuliere kamerverhuur blijft inhoudelijk hetzelfde: goede kamerverhuur is mogelijk, overlast gaan we tegen. Om overlast van kamerverhuur tegen te gaan hebben we in 2022 het facetbestemmingsplan kamerverhuur vastgesteld, zodat het kamerverhuurbeleid ook nu via het ruimtelijk spoor is gereguleerd. | |
Criteria | · Binnen de kaders van de Omgevingsvisie en als concretisering van de Uitvoeringsagenda Wonen. | |
Activiteiten | · We voeren de afspraken met de SSH& uit over voldoende huisvesting voor studenten. De notitie studentenhuisvesting Nijmegen 2021-2030 is daarbij leidend. | |
Doel | We hebben een rechtvaardige en evenwichtige verdeling van de vrijkomende schaarse sociale woonruimte. | |
Toelichting | In de woningmarktregio Arnhem-Nijmegen worden alle vrijkomende woningen van de woningcorporaties (uitgezonderd SSH&) op dezelfde manier verdeeld. De regels hiervoor zijn opgenomen in de huisvestingsverordening. In deze verordening zijn ook de regels voor kamerverhuur opgenomen. In de huisvestingsverordening zijn statushouders benoemd als urgent woningzoekende zodat ze met voorrang door de corporaties kunnen worden gehuisvest. | |
Criteria | · Binnen de kaders van de Huisvestingsverordening. Zodanig dat de verschillende doelgroepen in evenredige mate aan bod komen. | |
Activiteiten | · We houden de huisvestingsverordening actueel, handhaven die, en dragen de kosten van juridische procedures (regionaal naar rato en lokaal). |